Arhivă : Interviuri Înapoi

FESTIVALUL RADIRO 2016. Interviu cu dirijorul Barry Wordsworth

Publicat: marți, 27 Septembrie 2016 , ora 13.51
Barry Wordsworth este dirijor principal invitat al The Royal Ballet, iar anterior a fost director muzical al aceluiași ansamblu, între 1990 și 1995 și între 2007 și 2015. Este dirijor de onoare al BBC Concert Orchestra, dirijor de onoare al Brighton Philharmonic și director muzical de onoare al Birmingham Royal Ballet.

S-a aflat la pupitrul a numeroase orchestre renumite din Marea Britanie și din străinătate: Philharmonia Orchestra, London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Ulster Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra, Toronto Symphony, Sydney Symphony, New Zealand Symphony, Rotterdam Philharmonic și Seoul Philharmonic.

De-a lungul carierei sale la BBC, a dirijat în cadrul BBC Proms, iar în 1993 s-a aflat la pupitrul BBC Concert Orchestra, în cadrul celebrei Last Night of the Proms. În cei 17 ani ca dirijor principal al BBC Concert Orchestra, a participat la numeroase turnee cu ansamblul în Japonia, Statele Unite și China.

Șeful de orchestră a vorbit despre concertul pe care îl va dirija pe scena RadiRo 2016, ultimul din cadrul seriei.


Care a fost primul gând al dumneavoastră în momentul în care ați aflat că veți concerta în România?

Sunt extrem de încântat că vin în România cu BBC Concert Orchestra; colaborăm de aproape 30 de ani și sunt sigur că va fi o călătorie plăcută. Vin pentru prima dată în România. Orchestra a pregătit cu mult entuziasm acest repertoriu și cred că festivalul este o idee interesantă. De-abia aștept să ajungem.


Ce știți despre viața muzicală românească? Ați lucrat cu muzicieni din România?

Nu cunosc foarte multe și, din păcate, nu am colaborat cu artiști români. Sigur, cunosc muzica superbă a compozitorilor din România. Prim-flautista noastră, Ileana Ruhemann, cea care va fi și solista concertului de Malcolm Arnold, știu că are rădăcini românești, dar a fost născută aici, la Londra.


Ați vorbit ceva mai devreme despre colaborarea cu BBC Concert Orchestra care durează de 27 de ani. Cum descrieți acest dialog?

Eram un foarte tânăr muzician atunci când a început colaborarea. Întotdeauna mi-a făcut plăcere să lucrez cu BBC Concert Orchestra pentru că au un repertoriu atât de divers. Chiar numele indică acest lucru. Nu este o orchestră simfonică, astfel că pot merge și în zona de crossover, pot interpreta muzică modernă, dar, bineînțeles, și o serie importantă de lucrări clasice. Repet, m-am bucurat de această varietate a repertoriului. Ne-am maturizat împreună. E drept, încă mai sunt instrumentiști pe care i-am găsit în ansamblu în 1989, însă nu au mai rămas foarte mulți. Au venit tineri interpreți minunați și, cum spuneam, este o bucurie pentru mine să pot lucra cu ei.


Cu siguranță că în 1 octombrie vor fi oameni care vor asculta acest ansamblu pentru prima dată. Cum i-ați descrie pe muzicieni celor care nu îi cunosc deloc?

Cred că orchestra are o abordare foarte îngrijită pentru toate stilurile de muzică, iar asta le dă o prospețime în interpretarea repertoriului pe care o găsesc captivantă. Rezultatul este o calitate a sunetului frumoasă, directă și vibrantă. Aici se adaugă și experiența lor de a cânta pentru condițiile unui concert transmis la radio. Cunosc dinamica și registrele unei astfel de situații.


RadiRo este un festival dedicat exclusiv Orchestrelor Radio. Ce părere aveți despre acest proiect?

RadiRo este o idee minunată, deoarece lucrul cu adevărat important pe care trebuie să îl facă orchestrele radio este să iasă din studioul de înregistrări și să își susțină live concertele, în fața unui public viu; pentru a simți astfel contactul cu oamenii pentru care cântă, și pentru ca oamenii care ascultă de acasă să poată și ei simți prezența acestui public. Este teribil de important acest aspect pentru că interpretarea muzicii este un eveniment social. Este un mod prin care oamenii se pot uni pentru a înțelege arta sunetelor și cu cât radiourile își vor încuraja propriile orchestre să susțină concerte live va fi cu atât mai bine.


Vorbim despre un public potențial de milioane de ascultători, grație tehnologiei zilelor noastre. Simțiți o presiune suplimentară în aceste condiții?

Nu cred. Simt o emoție aparte pentru fiecare concert, fie că noi cântăm pentru 2000 sau 20.000 de oameni, dar experiența este aceeași. Noi interpretăm și împărtășim muzica de fiecare dată, dar e minunat să te gândești, pe podium, că ești ascultat peste tot în lume; până la urmă noi asta facem zi de zi. Acasă lucrez foarte mult și cu Opera Regală și, exact ca la Metropolitan Opera, foarte multe dintre producții ajung în toate colțurile lumii, cum se va întâmpla și cu acest concert din RadiRo. Este un sentiment plăcut și așa realizăm că avem posibilitatea de a comunica fără nicio graniță în toată lumea. Muzica este unul dintre mijloacele de comunicare cele mai puternice. Nu avem nevoie de cuvinte, e un limbaj universal care poate înlesni dialogurile internaționale. Cred că dacă am folosi muzica în comunicare lumea ar fi un loc mai bun.


O să vă rog să îmi vorbiți în detaliu despre program. Propuneți lucrări de Berlioz, Barker, Copland, Britten, Arnold și Davies, iar în concertul de la Sala Radio vom avea și un cimpoi pe scenă.

Da! Este o partitură superbă scrisă pentru cimpoi de Sir Peter Maxwell Davies, muzician care a locuit în Insulele Orkney, parte a Insulelor Nordice ale Scoției. Este o lucrare de virtuozitate care, în același timp, este foarte amuzantă. Cred că singurul lucru greu de făcut în muzica clasică este acela de a-i face pe ascultători să râdă. Avem tendința să ne luăm mult prea în serios meseria câteodată și e minunat că există o lucrare cum este cea a lui Sir Peter Maxwell Davies, care să nu uităm că a și fost numit Maestru de Muzică al Reginei - o distincție importantă în țara noastră. De-abia aștept să cântăm lucrarea, nu doar pentru publicul din România, ci pentru toți cei care vor asculta concertul. Cred că este ușor de înțeles: este o poveste a unui invitat la o nuntă, care bea cu un pahar prea mult, iar muzica reușește să descrie foarte bine acțiunea. Este o partitură fabuloasă.


Cum ați structurat restul programului?

Au fost mai multe voci aici. Am fost rugat să pregătesc anumite piese, am primit mai multe variante de program. Am ajuns la această înșiruire pentru că suntem de părere că există astfel o varietate. Dacă sunt oameni în public care nu îndrăgesc în mod deosebit o lucrare știu că în doar 10-15 minute urmează altceva care poate le este pe plac. Este o situație ideală și pentru un concert transmis live.


Consultând CV-ul dumneavoastră găsim o colaborare de lungă durată cu Baletul Regal din Londra, acolo unde ați avut două mandate de director muzical. De asemenea, ați lucrat și în cadrul Baletului Regal din Birmingham, la Tokyo, Leipzig, Paris... Ce vă atrage la muzica de balet?

Cred că mă atrage provocarea de a face muzică și pentru alte arte. Ideea că muzica poate servi coregrafiei și că îi poate ajuta pe coregrafi în a crea spectacole puternice pentru public fără a folosi cuvinte pentru mine este o reală motivație. Sunt bucuros că am lucrat atât de mult și în acest domeniu, mai ales că și activitatea în muzica simfonică a fost desfășurată în aceleași proporții. Este un echilibru pe care e bine să îl ai ca dirijor și am fost foarte norocos din acest punct de vedere. Într-un fel, da, pot spune că cel mai mult îmi place să lucrez într-un teatru. Ador opera și baletul și dacă în viața mea există și muzica simfonică este minunat. Sunt foarte norocos!


Aveți un mesaj pentru cei care vor participa la Festivalul RadiRo și în special pentru cei care vor fi în sală la ultimul concert, cel pe care îl veți susține?

Aș vrea să adresez tuturor celor implicați în Festivalul RadiRo mult succes în această aventură, care cred că este una foarte importantă! Sper că se va întâmpla de multe ori în viitor și că acesta este începutul unui lucru cu greutate, poate la fel ca la Jocurile Olimpice, să putem merge în jurul lumii, realizând astfel de evenimente care aduc împreună publicul și orchestrele!

Interviu realizat de Lucian Haralambie