Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Florian Mitrea - pentru prima dată solist al Filarmonicii 'George Enescu'

Publicat: miercuri, 25 Mai 2016 , ora 12.28

Pianistul Florian Mitrea va evolua săptămâna aceasta pe scena Ateneului Român în postura de solist al Filarmonicii "George Enescu", iar cele două concerte de joi și vineri, 26 și 27 mai, vor fi dirijate de Friedrich Pfeiffer. Tânărul muzician, laureat al Concursului ARD de la Munchen, ediția 2014, a vorbit despre prezența sa sub cupola Ateneului Român în cadrul rubricii "Interviul Zilei".


Mâine și vineri vei susține primele două concerte alături de Orchestra Filarmonicii "George Enescu". Ce înseamnă pentru tine această colaborare?

Evident, e un vis care, iată, se împlinește. De când eram copil, mi-amintesc că mergeam pe scările Ateneului să ascult Filarmonica "George Enescu"; intram cu carnetul de elev și ascultam impresionat de sunetul orchestrei, de modul în care lucrau și e aproape incredibil că acum ajung să cânt cu ei.

Invitația a venit din partea directorului Nicolae Licareț, căruia îi mulțumesc foarte mult pentru încredere, și a fost o surpriză foarte plăcută. Abia aștept concertele!


Ai ales un concert de Mozart. De ce muzica acestui compozitor?

Chiar foarte recent cineva m-a întrebat, tot în cadrul unui interviu, care e piesa mea preferată. Și am zis, categoric nici unul din concertele de Mozart. I-am creat așa, un pic de șoc, și ar trebui să mă explic. Nu e vorba că nu-mi place, dar mi se pare o subestimare. Pentru mine, concertele de Mozart sunt perfecte; e o muzică desăvârșită și le-aș cânta oricând aș avea ocazia. Concertul 21 e, poate, unul dintre cele mai optimiste, cele mai vii, revigorante concerte din toate cele pe care le-a scris. Categoric era într-o stare ludică, într-o stare de joc. Cred că am numărat vreo 5-6 citate în piesa asta. Citează Simfonia 40, Răpirea din Serai… cred că toată partea a treia a concertului e derivată din Răpirea din Serai. Își citează chiar… poate unul din motivele viitorului concert în La major KV 488… deja apare în partea a treia. E o piesă extrem de spumoasă și e o ocazie perfectă pentru a o cânta într-un debut cu o orchestră pe care am venerat-o de când eram copil.


În 2014 erai unul dintre laureații Concursului ARD de la Munchen. Au urmat premii la concursurile de la Santa Cecilia și Imola, anul trecut. Cum te-au ajutat aceste competiții?

Am fost deja în noiembrie anul trecut și la Hamamatsu, în Japonia, unde am fost printre finaliști - am câștigat Premiul IV și Premiul special Mozart. Am avut noroc și la ARD și la Hamamatsu să mi se acorde acest premiu și am fost extrem de onorat. Mă simt foarte norocos! Până la urmă, cred că orice muzician tânăr care trece printr-un concurs știe că sigur contează foarte mult și nivelul la care te pregătești și modul în care-ți propui să te prezinți, dar până la urmă sunt sute de muzicieni tineri excepționali care vin pregătiți acolo și, până la urmă, în orice concurs e vorba și de un dram de noroc. Cred că e foarte important să fim conștienți de lucrul acesta. Trăim într-o societate, într-o lume în care sunt muzicieni din ce în ce mai mulți, din ce în ce mai buni și nu mă simt deloc extrem de mândru pentru că sunt convins că oricare dintre cei 500 de concurenți câți au fost inițial ar fi meritat să câștige un premiu, ar fi meritat să fie finaliști. O competiție este și o experiență extraordinară care te dezvoltă, te maturizează și am avut și norocul să-mi fac foarte mulți prieteni. Chiar și la ARD și la Hamamatsu atmosfera dintre concurenți a fost una extrem de colegială. Toți eram conștienți că suntem în aceeași oală, toți ducem o luptă grea. Să trăiești din muzică nu este ușor deloc. Și-atunci, atmosfera din competiție a fost una constructivă.

Vă aștept cu mare drag la evenimentul acesta. Ar fi puțin spus că mă simt emoționat de întâlnirea cu publicul, de întâlnirea cu Filarmonica "George Enescu"… E o muzică pe care o ador și cred că pot să spun că e compozitorul meu preferat. Dacă vă place opera, dacă vă place muzica simfonică, le găsiți pe toate. La Mozart nu scapi niciodată de caracterul operistic, de vocalitate, de caracterul teatral. E o muzică extrem de captivantă și, dacă puteți, joi sau vineri, sau în ambele zile… vă aștept cu mare drag alături de Filarmonica "George Enescu" și de Mozart.

Interviu realizat de Lucian Haralambie