Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu violonistul Alexandru Tomescu - Turneul 'Experience 2.0'
Din 7 mai, violonistul Alexandru Tomescu pornește într-un nou turneu, devenit deja tradițional pentru această lună a anului.
Vă pregătiți să porniți în Turneul Internațional Stradivarius 2016, de data aceasta într-un concept inedit, alături de pictorița Ana Munteanu. Spuneți-ne mai multe despre cum a luat naștere colaborarea cu această pictoriță.
Este vorba despre turneul care se numește "Experience 2.0", asta fiindcă anul trecut am avut "Enescu Experience", în care am propus publicului integrala George Enescu. Și anul acesta m-am gândit să merg încă o treaptă mai departe, încă mai sus, și anume - evident, rămânând în muzica de secol XX, cea care îmi este atât de dragă mie - voi experimenta ceva nou. Este vorba despre sand art, acel tip de artă în care pictorul creează niște imagini din nisip, care sunt proiectate pe un ecran foarte mare. Am urmărit-o pe Ana Munteanu la "Românii au talent" și mi s-a părut extraordinar ce face ea acolo și m-am gândit cum ar fi dacă aceste lucruri s-ar întâmpla live, în timpul unui concert de muzică clasică. Fiindcă foarte multă lume mă întreabă "ei bine, la ce te gândești atunci când cânți?"… spre exemplu Sonata de Bartok, care este în program. Sigur că la ce mă gândesc eu personal va rămâne în continuare un mister, dar publicul va avea ocazia să afle la ce se gândește alt artist, tot la fel de creator. Va fi un spectacol de lumini, în catedrale. Toate concertele turneului vor avea loc în catedrale, cu intrarea liberă. Vrem, deci, să deschidem o ușă nouă pentru publicul iubitor de artă și de muzică.
Așadar există o corelație între repertoriu și arta cu care ați ales de data aceasta să-l alăturați?
Da, fără îndoială. Este vorba despre niște tipuri de artă specifice modernității, specifice secolelor XX-XXI. Programul este unul foarte, chiar foarte îndrăzneț - Sonata pentru vioară solo de Bela Bartok, care, din câte știu eu, nu a fost cântată aproape niciodată în România; apoi, Sonata pentru vioară solo de Serghei Prokofiev și, în cele din urmă, dar nu ultimul pe listă, Vasile Filip - unul dintre elevii preferați ai lui George Enescu - cu Suita românească. Vreau să arunc o privire mai în profunzime asupra sursei de inspirație pentru mulți dintre compozitorii secolului XX, și anume folclorul. Toate concertele vor fi în catedrale; această sonoritate cu totul specială și încărcată de energiile spirituale ale acestor locuri va face ca vioara să sune cu totul altfel.
Turneul se anunță a fi internațional, însă în program am remarcat numai datele concertelor din România. Ne pregătiți surprize?
Da. În fiecare turneu sunt o mulțime de surprize. Într-adevăr, pe parcursul lunii mai va fi această serie de concerte pe teritoriul României, iar în luna iunie vor fi mai multe concerte în Europa și în Israel. Toate datele vor fi anunțate la timpul lor.
Am observat că, de data aceasta, turneul are un scop bine stabilit, caritabil. Spuneți-ne mai multe despre acesta.
Da, este o cauză socială, este o cauză cu un scop educativ. Mi-am dat seama din ce în ce mai clar că trebuie să ne preocupăm cu toții de viitorul României și cred eu că educația este răspunsul la multe dintre întrebările noastre. Anul trecut am strâns bani pentru a ajuta la salvarea și la restaurarea casei lui George Enescu de la Mihăileni, județul Botoșani. Anul acesta provocarea este încă și mai complexă; vrem să transformăm, să metamorfozăm acel loc, dintr-o posibilă casă memorială, într-un loc destinat artelor, într-un loc viu, unde să vină foarte mulți tineri din zonă și nu doar din zonă, poate și din străinătate, pentru a avea acces la cultură și la frumos. Academia de muzică și arte vizuale "George Enescu" de la Mihăileni sper să devină funcțională poate chiar de anul acesta. Avem în plan deja mai multe evenimente - masterclass, work-shopuri de muzică sau de teatru peste vară - și, cu sprijinul publicului, sperăm să putem transforma în realitate toate aceste idei frumoase.