Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Christian Badea - dirijorul Filarmonicii 'George Enescu'
Christian Badea va dirija joi și vineri, 21 și 22 aprilie 2016, Orchestra Filarmonicii "George Enescu" într-un program Prokofiev-Beethoven. Despre acest concert șeful de orchestră a declarat:
Avem un concert cu piese care sunt foarte interesante. Cu toate că Simfonia "Eroica" este foarte cunoscută - de orchestră, de public -, bineînțeles, se face destul de des; sper că se face în moduri diverse. Eu am abordat-o într-un fel care să revină puțin mai la simplitate, deci într-un fel mai clasic, într-un fel mai atent la detaliile care sunt în partitură, fiindcă eu cred că este o simfonie așa de bine scrisă și așa de puternică în ea însăși, încât nu are nevoie să fie "ajutată". Deci, lucrăm la aceste detalii cu orchestra foarte bine. E întotdeauna plăcut să te întorci la o piesă din repertoriu care este familiară, fiindcă în momentul acela nu avem surprize, dar avem o provocare de alt fel. Bineînțeles, "Eroica" este întotdeauna o simfonie care, chiar dacă este familiară, surprinde. Surprinde deoarece are o vitalitate extraordinară, are o dramă în ea însăși care reiese de fiecare dată și care ne prinde. Eu spun asta din partea mea; de câte ori o fac nu pot să spun că sunt obișnuit. Întotdeauna mă surprinde-n bine, întotdeauna mă entuziasmează. Deci, o facem cu multă plăcere.
Concertul de vioară de Prokofiev, al doilea concert, este absolut genial. De ce? Fiindcă are niște idei noi și niște moduri de a trata vioara și dialogul între vioară și orchestră care sunt superbe, au niște sunete și niște combinații care nu s-au prea auzit înainte și mai puțin s-au mai auzit după. Este un concert scris foarte bine pentru vioară, dar, în același timp, extrem de dificil; deci, trebuie un solist cu o tehnică impecabilă, dar un solist cu o așezare, cu o maturitate. Sunt foarte fericit că o avem pe Alexandra Conunova, deoarece este o violonistă, o artistă care împletește și o tehnică cât se poate de curată și de precisă și, în același timp, are și o fantezie, are o libertate, o flexibilitate care mi-au făcut multă plăcere când am lucrat prima dată, la concertul de Șostakovici, nr.1, pe care l-am făcut acum câțiva ani. Cu toate că o cunoșteam, era prima dată când colaboram și am fost foarte plăcut impresionat. De aceea am continuat, am făcut și Concertul de Ceaikovski, acum facem Concertul de Prokofiev.
Vreau să spun că îmi face mare, mare bucurie să văd venind la Filarmonică - și încerc și eu pe cât posibil să-i recomand - tineri muzicieni de-ai noștri, care sunt de valoare internațională. Fără nici un fel de scuze, fără nici un fel de nimic, Alexandra este la nivel superinternațional. Peste o lună și ceva îl vom avea pe Andrei Ioniță, care este unul din cei mai mari violonceliști ai lumii în momentul de față - nu vorbesc nici măcar de tineri violonceliști… unul din cei mai mari violonceliști ai lumii. Și este aproape șocant să te gândești că are 22 de ani și unde se va duce de-acum încolo. Îmi face multă plăcere! Andrei este un băiat pe care l-am invitat de la început, când am început fundația mea acum patru ani - avea 18 ani atunci și era foarte clar, era un mare talent. Sunt absolut încântat de faptul că s-a dezvoltat în acest fel și vom face Concertul de Elgar în iunie, iar acum, cu Alexandra, facem acest Prokofiev și-i invit pe toți amatorii de muzică clasică și de muzică modernă, de vioară, de orchestră, și de muzică în general să vină la concertele de joi sau de vineri!