Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Dana Borșan

Publicat: vineri, 11 Martie 2016 , ora 11.00

În Studioul 'Mihail Jora' o veți putea urmări vineri, 11 martie 2016, pe pianista Dana Borșan cântând Concertul op. 54 în la minor pentru pian de Robert Schumann, alături de Orchestra Națională Radio. La pupitrul ansamblului se va afla dirijorul David Crescenzi care va aduce în completarea programului opusul vocal-simfonic 'Stabat Mater' de Gioachino Rossini. Soliști vor fi soprana Sorina Munteanu, mezzo-soprana Antonela Bârnat, tenorul Adrian Dumitru și baritonul Cristian Hodrea. Solista Orchestrelor și Corurilor Radio, Dana Borșan, a vorbit despre alegerea acestui concert.


Ați ales pentru acest concert Schumann. De ce această lucrare?

Răspunsul pragmatic e că trebuie permanent să împrospătez repertoriul din fiecare stagiune și să ofer permanent, măcar așa cu o ciclicitate de 6-7-8 ani, alte concerte. Recunosc, nu cred că există un pianist concertist care să nu aibă în repertoriu acest concert. Este o piesă fundamentală în repertoriul pianistic; eu îl consider cam cel mai complicat concert pentru pian. Poate unii se vor mira, există concerte mai atletice, mai masive, mai lungi, cu probleme pianistice de altă natură - de tehnică mare, sunt vestite - Ceaikovski, Brahms… dar este cu totul altă natură. Schumann cred eu că este cel mai frumos, cel mai bogat și cel mai complicat dintre toți autorii care au scris pentru pian. Scriitura lui este și complicată și, culmea, nu e pianistică - cum este un Chopin, un Liszt, un Ceaikovski, un Rahmaninov - și are permanent acest balans între două extreme - poezia intimității, a zonelor de confesiune de un lirism… aș spune că nu cred că mai există un compozitor care să fi scris mai frumos iubire pe pian, despre dragoste și declarații de dragoste pe pian; și în cealaltă extremă este această pasiune ardentă, care este de o flacără și de-un zbucium și de-o energie extraordinară. Și toate acestea trebuie, până la urmă, să răzbată din varianta interpretativă, deși sunt multiple soluții pentru acest concert și în privința tempilor - fiindcă are mai mulți tempi… Este o foarte foarte mare muzică și o mare provocare și pentru pianist și pentru dirijor. Este un concert vestit de complicat de dirijat - n-are rost să intru în termeni profesionali, de ce și cum -, dar este de obicei inclus la orice concurs serios de dirijori pentru acompaniament. Deci, este și din acest punct de vedere o încercare, o provocare.


Cum decurge întâlnirea cu dirijorul serii, David Crescenzi?

Mi s-a părut o întâlnire foarte fericită. Eu nu-l cunoșteam, doar am auzit despre el, și se vede că e un muzician de mare talent și temperament și profesionalism și chiar mă simt foarte bine cu el. Mă bucură colaborarea.

Interviu realizat de Lucian Haralambie