Arhivă : Interviuri Înapoi

Personalități diplomatice și culturale despre importanța educației artistice în școli

Publicat: joi, 21 Ianuarie 2016 , ora 10.36

Până în 23 ianuarie 2016, dezbaterea publică privind planurile-cadru pentru învățământul gimnazial, de implementat începând cu anul școlar 2017-2018, continuă. Cristina Comandașu a stat de vorbă cu două nume importante despre experiența educației muzicale/artistice în alte țări, dar și despre cum se realiza odinioară în România, la școală, acest tip de educație.

Informații complete despre planurile-cadru puse în dezbatere se găsesc aici (http://www.ise.ro/consultare-publica-propuneri-de-plan-cadru-pentru-clasele-v-viii). Consultarea publică online, care va conta foarte mult în alegerea acelei versiuni de plan-cadru optimă, se face aici. (https://www.surveymonkey.com/r/planuri_cadru)



Interviu cu Excelența sa, Werner Hans Lauk, Ambasadorul Republicii Federale Germania la București


Referindu-ne la dezbaterile care au loc acum în România, sunt voci care spun că nu avem nevoie de ora de muzica, vrem doar matematică, fizică și chimie, pentru că asta ne va ajuta să obținem servicii mai bune când terminăm școala. Alte voci spun: "Nu,formarea artistică este importantă pentru copii, iar pentru copiii de gimnaziu este important să aibă muzica și artele plastice printre materiile studiate la școală." Dumneavoastră ce părere aveți?

Desigur, ar fi greșit să spunem că matematica, fizica și chimia nu sunt importante, dimpotrivă, sunt importante. Dar, de pe altă parte, educația muzicală, artistică, toate acele forme de educație care se adresează părții artistice din noi, sunt, în opinia mea, extrem de importante pentru a forma o personalitate. Câțiva ani am răspuns de școlile germane din străinătate și de susținerea acestora. Când le vizitam, întotdeauna îi întrebam pe profesorii responsabili: Ce faceți în ceea ce privește muzica, sportul, artele, teatrul - să le spunem, acele subiecte "sentimentale". Cred că pentru a forma o personalitate este foarte important ca la vârsta la care are loc socializarea, să le oferi copiilor accesul la aceste materii, să le oferi oportunitatea ca ei să afle dacă le place doar să asculte muzica sau dacă au capabilitatea de a juca chiar un rol mai important, activ, de exemplu, să învețe să cânte la un instrument, să picteze, să joace într-o piesă de teatru. Pentru a forma o personalitate, este decisiv să oferi posibilități în timpul anilor când se produce socializarea, introducerea copiilor în societate. Dacă ai o lipsă de cunoștințe la matematică și ai nevoie de ele în profesie, poate după bacalaureat, la universitate poți face un curs special și te vei ridica la nivelul necesar. Dar dacă îți lipsește posibilitatea de a-ți forma personalitatea la timpul potrivit, și acesta este, în opinia mea, foarte devreme în timpul copilăriei, este posibil să nu mai poți recupera ca adolescent și adult, apoi. Deci, în opinia mea, a avea profesori buni de muzică și educație de calitate în școli, a avea oportunitatea de a cânta într-un cor, de a picta, de a dezvolta talentele personale este foarte important și ajută pentru toată viața.



Interviu cu criticul și istoricul literar Valeriu Râpeanu


De ce este educația muzicală importantă pentru un copil aflat în formare?

Este una din componentele formării unei personalități armonioase. Școala noastră nu poate restrânge programa ei doar la materiile care, sigur, sunt esențiale pentru viitoarea profesie și pentru viitorul țării noastre. Noi însă nu pregătim roboți, ci trebuie să pregătim un om cu antene deschise spre toate domeniile cunoașterii și frumosului. A elimina din învățământ o oră de muzică este ceva inimaginabil. Dar, pentru aceasta aș vrea să spun următorul lucru: eu am început liceul în 1942 la Liceul Sf. Petru și Pavel din Ploiești și l-am avut profesor de muzică pe Ion Danielescu, ale cărui compoziții și prelucrări folclorice dumneavoastră le transmiteți și astăzi prin radio. Să nu mai spun că era autorul cunoscutului imn "Voința neamului". El ne-a învățat să iubim muzica.


Cum a făcut lucrul acesta?

Cântând în prima oră, în primul an de școală - aveam 11 ani; el venea cu vioara la ore - ne-a cântat o romanță de Beethoven. Nu ne-a plictisit, să spunem, poate nu e termenul cel mai bun, să învățăm teorie. Și nici acum n-ar trebui să fie o predare de teorie muzicală. Ei nu vor fi critici muzicali, nu vor fi istorici muzicali, nu vor fi muzicologi etc. El ne-a dezvoltat dragostea de muzică. Am făcut ore de cor, care erau o bucurie. După ce el s-a pensionat, am lucrat cu Gheorghe Ionescu, cu Gheorghe Mihăilescu și cu alții am cântat bucăți din marele repertoriu - Freischutz, Richard Strauss, Wagner și alții.

Eu spun că programa care se pregătește acum, dacă va rămâne și sper că nu se va comite acest act să nu rămână muzica măcar o oră, trebuie să aibă ca model - să nu vă mire - lecțiile de muzică ale lui Leonard Bernstein. Spun aceasta deoarece în anul 1978 când, în calitate de vicepreședinte al Radioteleviziunii Române, am programat pe postul național orele de muzică ale lui Bernstein, popularitatea a fost extraordinară, ieșită din comun. În consecință, elevii trebuie să știe ce este o rapsodie, o simfonie, un cvartet etc., dar acestea însoțite cu exemplificări. Acum există posibilitatea să exemplifici, nu mai e ca pe timpul nostru, în 1942. Gândiți-vă că noi n-aveam decât radio la dispoziție. Cum sunteți dumneavoastră acum, Radio România Muzical, era tot radioul românesc din acea vreme. În consecință, nu putem îndeajuns pleda pentru ca muzica să rămână în școală.

Vedeți, eu frecventez Ateneul Român din 1950. La Ateneul Român, n-am întâlnit numai literați ca Zoe Dumitrescu Bușulenga, Petru Comarnescu, Ovidiu Drâmba și mulți alții. Am întâlnit oameni de știință - Șerban Țițeica sau pe cunoscutul chirurg Dinu Antonescu. Deci, oamenii aceștia s-au format în școală. Noi vrem să răpim tineretului posibilitatea împlinirii lui sufletești, contactul cu marea artă. De aceea trebuie să avem în școală ora de muzică în așa fel încât să-i cheme pe copii, pe adolescenți către muzica de înaltă calitate.


Interviuri realizate de Cristina Comandașu