Arhivă : Interviuri Înapoi

Despre Concursul Regina Elisabeta, cu președintele juriului, Arie van Lysebeth

Publicat: miercuri, 13 Mai 2015 , ora 10.07

Cum ați putut auzi la Radio România Muzical și cum ați putut citi pe site-ul nostru, George Tudorache este unul din cei 24 de semifinaliști ai Concursului Regina Elisabeta de la Bruxelles, după reușita sa din 9 mai 2015, când a evoluat în cadrul primei etape. Juriul a fost prezidat, ca în cazul a numeroase alte ediții, de violonistul și dirijorul Arie van Lysebeth. În deschiderea interviului pentru Radio România Muzical l-am rugat să ne vorbească despre funcția pe care o ocupă în contextul Concursului Regina Elisabeta.


Conform regulamentului, președintele gestionează toate activitățile juriului. Consider că acest rol este înainte de toate unul cu o importantă componentă psihologică; este necesar ca atmosfera în cadrul unui juriu internațional cum este cel pe care îl avem aici să fie una liniștită, pentru ca toată lumea să-și poată exprima punctul de vedere și în același timp să se simtă în largul său. Dacă membrii juriului primesc tot respectul pe care îl merită, nici unul din ei nu trebuie să se simtă inferior sau superior celorlalți. Pe de altă parte, ne asigurăm și că în privința candidaților totul se desfășoară în mod echitabil, că fiecare din ei știe că are parte de aceeași atenție.

Aplicarea regulamentului este de importanță capitală pentru noi, iar el este prevăzut de așa manieră încât abuzurile sunt aproape în totalitate excluse - oameni fiind, cred că abuzurile nu lipsesc niciodată cu adevărat, dar în cadrul concursului am făcut tot posibilul pentru ca ele să fie evitate. Dacă unul din membrii juriului are un elev printre candidați, nu-l voi ruga niciodată pe acesta să aleagă una din piesele pe care candidatul le prezintă, chiar dacă ar fi fost rândul său să facă alegerea.

Totodată gestionez și discuțiile între membrii juriului - mi se pun întrebări legate de modul de organizare a concursului, iar eu trebuie să fiu pentru colegii mei cu adevărat o persoană în care pot avea încredere. Dorim ca juriul să se simtă confortabil în ceea ce noi considerăm că este cea mai bună modalitate de organizare a acestui concurs.


Componența juriului nu este aceeași la fiecare etapă a Concursului Regina Elisabeta. Care sunt avantajele unei astfel de structuri?

Nu este o chestiune de avantaj; dorim să avem în juriu personalități active ale vieții muzicale contemporane, și nu este ușor ca o astfel de personalitate să fie disponibilă timp de o lună întreagă. Avem grijă ca juriul să fie la fel competent în fiecare moment al concursului, iar dacă un membru asistă la prima etapă, nu poate veni la a doua și se întoarce pentru finală, el și-a făcut deja o impresie asupra candidaților, așa că nu este o problemă.


În juriul ediției 2015 se află și Mihaela Martin!

Doamna Martin vine cu regularitate la noi, este un fidel membru al juriului și ne face plăcere să o avem aici. Sunt mândru că este alături de mine, sunt foarte mulțumit că a acceptat și este binevenită la Concursul Regina Elisabeta.


Ați putut observa o evoluție în interpretarea tinerilor violoniști?

Evoluția este incontestabilă. Muzicienii sunt la curent cu tot ceea ce se întâmplă în cealaltă parte a lumii; știu care sunt cei mai buni profesori, știu exact că în Statele Unite, sau Japonia, sau Coreea, sau România, îi găsesc pe cei de care au nevoie pentru problemele lor specifice, și fac de asemenea efortul pentru a ajunge la acești maeștri. Tinerii muzicieni sunt conștienți de ceea ce le lipsește și doresc să devină mai buni. În același timp, dacă este vorba de violoniști foarte talentați, ei beneficiază și de posibilitatea de a cânta pe instrumente foarte bune, mult mai mult decât acum câțiva ani. Fundații sau persoane particulare împrumută mult mai ușor astăzi un instrument ca Stradivarius, Guarneri sau Amati pentru ca tinerii să poată evolua în condiții excepționale în astfel de contexte internaționale. Iar acest lucru se simte - sunetul pe care îl au se datorează atât cunoștințelor și studiului lor, cât și instrumentului pe care cântă. Totodată, violoniștii sunt din ce în ce mai conștienți de așteptările pe care le au un juriu internațional și un public internațional. Ei încearcă așadar să atingă o tehnică impecabilă, dar merg și în profunzime în materie de expresivitate.


După ce principii vă ghidați în alegerea lucrărilor impuse și a repertoriului general?

Există un comitet director al concursului. Anumiți colegi sunt foarte interesați de muzica contemporană, cunosc compozitorii actuali și creațiile lor. Se discută așadar un număr de autori și, ca în cazul juriului, intervine problema disponibilității - un compozitor ne-ar putea scrie o lucrare nu pentru peste doi, ci peste patru ani, și așa mai departe. Odată alegerea făcută, ascultăm fiecare pentru el, ne întâlnim, discutăm și ne hotărâm asupra unei piese.

Cât privește repertoriul general, ne adresăm comitetului artistic al concursului. Ne-am întrebat dacă mai este necesar ca Bach să figureze în repertoriul impus, iar ei ne-au spus că îl consideră indispensabil pentru un concurs de calitatea acestuia. Pentru preselecție, de exemplu, candidații trebuie să interpreteze o piesă de Bach, o piesă celebră clasică și un Paganini, dar le oferim și ocazia de a se exprima prin intermediul unei lucrări la alegere. Acestea sunt axe la care nu renunțăm - de fapt, unul din principiile noastre este că înainte de a face orice schimbări reflectăm îndelung, luând în calcul elementele pro și contra, pentru că un regulament care se modifică de la o ediție la alta ar dăuna reputației concursului.

Interviu realizat de Maria Monica Bojin