Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu pianista Alina Azario: 'Încerc să găsesc un echilibru cât mai frumos între ceea ce sunt și ceea ce fac'

Publicat: marți, 12 Mai 2015 , ora 16.30

În 18 mai, de la ora 19.00, pianista Alina Azario va susține un recital la Muzeul Național Cotroceni. Alina Azario a fost desemnată de Radio România Muzical "interpreta discului de muzică clasică al anului 2014" ca rezultat al voturilor din campania care strânge pe site-ul www.romania-muzical.ro voturile ascultătorilor români. Discul de muzică clasică al anului 2014 a apărut la casa A&A Records și cuprinde lucrări de Rameau și Debussy înregistrate de această pianistă de 31 ani născută la Piatra Neamț, cu studii la Paris și Hamburg, care în momentul de față este stabilită la Hamburg, predă la Hochschule fur Musik din acest oraș german și desfășoară o intensă viață de concert. Alina Azario este și organizatoarea Festivalului "Clara Haskil" de la Sibiu a cărui primă ediție a avut în 2014 și care va continua anul acesta.

Așteptăm recitalul din 18 mai, de la Muzeul Cotroceni, cu multă emoție. Nu știu cum îl așteaptă Alina Azario…

Și eu îl aștept cu emoție, evident. Mă bucur foarte mult să revin în București, să revin în țară să cânt. De fiecare dată este un moment special pentru mine când mă reîntâlnesc cu publicul de acasă. Absolut peste tot publicul este puțin diferit; căldura de acasă eu o simt mai specială. Îmi face mereu o plăcere deosebită să revin acasă.


Cine este Alina Azario?

Este o întrebare foarte dificilă. Nu știu dacă eu mă pot descrie pe mine cel mai bine. Cred că muzica pe care o cânt mă descrie ca personalitate, poate, cel mai bine. Nu mai știu cine spunea că sufletul unui om apare evident atunci când acel om creează - cântă sau scrie o carte sau pictează ceva. Cred că noi devenim vizibili publicului atunci când creăm ceva. Încerc să cred că prin muzic,ă o parte din mine devine vizibilă și publicului.


Cum ai ales să ajungi pianistă? Și de ce ai ales să ajungi o pianistă?

Cred că, pur și simplu, din pasiune, din dragoste pentru muzică. Am fost tot timpul atrasă de sunetul pianului, mi-a plăcut de foarte mică. Pe la vreo 3-4 ani eram cu tatăl meu la Liceul de Artă din Piatra Neamț - tatăl meu este muzician, mergeam cu el la liceu pentru ca el să predea ore de flaut - și eram tot timpul atrasă de sunetul instrumentului. În plus, la noi acasă muzica era omniprezentă. Și da, pianul a fost acel instrument care m-a chemat, de 25 de ani…


Adică de la ce vârstă?

De la vârsta de 6 ani am început.


Deci, o viață de om alături de un pian.

Da, se poate spune. Alături de multe piane pentru că le schimbăm tot timpul. Din păcate noi, pianiștii, nu avem acea relație atât de strânsă cu un instrument cum o au violoniștii sau alți instrumentiști. Noi schimbăm mereu instrumentele și acest lucru face parte din aventura noastră.


Dar este un avantaj sau un dezavantaj?

Cred că sunt și avantaje, și dezavantaje. Evident, dacă ne referim la un concurs internațional, poate că este pe undeva un avantaj ca toți concurenții să interpreteze pe același instrument. Dar, în același timp, este și un dezavantaj de a schimba mereu instrumentul pentru că, evident, sunt surprize bune, câteodată sunt surprize mai puțin plăcute și trebuie să înveți ca pianist să te adaptezi și să fii extraordinar de flexibil.

A fi un tânăr pianist concertist înseamnă astăzi foarte multe lucruri.

Da, înseamnă foarte multe lucruri, dar cred că nu numai în ziua de azi. Cred că și acum 50, 100 de ani însemna foarte mult să trăiești din meseria de pianis, sau de muzician. În fond, cred că meseria noastră nu s-a schimbat atât de mult, spre deosebire de alte meserii. La noi, cele 88 de clape sunt aceleași, repertoriul, evident, s-a îmbogățit, dar nu știu dacă s-au schimbat atât de multe lucruri. Cred că lucrul cel mai important este pasiunea cu care te dedici publicului și artei pe care o slujești, răbdarea pe care o ai, tenacitatea, disciplina. Trebuie, pe undeva, să faci sacrificii pentru a-ți exercita această meserie. Este o meserie pe care atunci când o vezi, din perspectiva publicului, poate părea o meserie absolut incredibilă, frumoasă, călătorești, întâlnești multe persoane… Este adevărat, dar prețul pe care-l plătim este unul destul de ridicat. Mi-l amintesc pe profesorul meu Koroliov, cu care am lucrat, care mi-a spus chiar atunci când am început studiile cu el "Alina, să știi că trebuie să te jertfești pentru a face această meserie". M-a surprins atunci puțin la început, a folosit un cuvânt atât de puternic, dar mai târziu am înțeles că avea mare dreptate.


Tu ce sacrificii consideri că ai făcut? Ce ai sacrificat pentru a ajunge la statura unui pianist de talie internațională?

Nu am sacrificat neapărat foarte mult lucruri. Am făcut unele sacrificii ca oricine care vrea să ajungă la un nivel foarte ridicat și vrea să facă studii, să-și urmeze un anumit ideal în realizare. Cred că sacrificiile le facem cu toții în fiecare zi, dar din punct de vedere artistic cred că acea nemulțumire pe care artistul o are vizavi de ceea ce realizează este motorul pentru ca el să meargă mai departe tot timpul și să evolueze. Și acea nemulțumire este acea mustrare pe care o avem tot timpul asupra modului în care cântăm; faptul că cei mai mulți dintre noi nu suntem niciodată mulțumiți cu realizările pe care le facem, atunci, da… această suferință este poate un mare sacrificiu pe care-l facem.


Vorbeam despre un tânăr pianist din zilele de astăzi… totuși, față de un pianist din urmă cu 100 de ani, astăzi avem provocarea promovării în față, a modului în care relaționezi cu publicul. Mă uitam că tu ai destul de puține videoclipuri postate pe youtube, un canal pe care alții îl folosesc foarte intens dacă e să ne gândim, de exemplu, la Valentina Lisitza. Tu de ce ai făcut această alegere, de a nu comunica atât de mult pe acest canal sau pe altele?

Mărturisesc faptul că am fost și sunt destul de reticentă în ceea ce privește canalul youtube deoarece formatul unui filmuleț video din ziua de azi este atât de scurt. Majoritatea celor care se uită pe youtube, se uită la câteva minute, 5-10 minute nu mai mult… De multe ori calitatea, de asemenea, mă deranjează în videouri și am preferat să nu postez. Nu știu, poate o să-mi schimb părerea peste ceva timp, dar până acum am preferat să nu postez pe youtube. Am preferat alte canale, cum ar fi Soundcloud, care sunt dedicate doar înregistrărilor. Cred că a fost o alegere mai mult intuitivă.

Cred că profilul tău de artist este de tip clasic, orientat către perfecțiune. Așa aș descrie și discul tău, cel care a și fost declarat de ascultătorii Radio România Muzical "Discul de muzică clasică al anului 2014". Spuneai că pentru fiecare artist, în cele din urmă, motorul mersului înainte este tocmai căutarea perfecțiunii și faptul că niciodată nu ești mulțumit de ce ai realizat. Acum, la mai bine de un an de când discul a fost lansat și aproape doi de când a fost înregistrat, cum privești acest disc Debussy-Rameau, discul tău de debut?

Dacă sunt foarte sinceră, vă spun că discul nu l-am reascultat de când am fost ultima dată în studiourile din Hamburg cu domnul Helmuth Burg, inginerul de sunet cu care am lucrat. De la ultimele retușuri ale discului eu nu l-am reascultat.


A fost o alegere conștientă sau așa s-a întâmplat?

Cred că a fost o alegere conștientă. Pur și simplu, pe undeva, am întors o pagină, a fost făcut acel disc și am trecut la alte proiecte. M-am îndreptat din nou spre viitor, spre ceea ce urmează. După părerea mea, un disc este exact ca o fotografie, o fotografie muzicală. Acel disc reprezintă așa cum vedeam eu piesele atunci, la acel moment, în octombrie 2013; este o fotografie și cred că trebuie să treacă mai mulți ani pentru ca să reușesc să ascult acel disc cu alte urechi, cu urechi noi. Să-l ascult diferit de cum l-aș asculta acum. Cred că e puțin prea devreme să-l ascult. Poate peste cinci ani…


Discul acesta spune și altceva despre tine. Ne vorbește despre pasiunea ta pentru muzica franceză.

Am avut un contact foarte strâns cu muzica franceză, mai dintotdeauna, chiar înainte de plecarea mea în Franța pentru studii. Îmi amintesc, de la 6-7 ani îl ascultam deja pe Debussy; nu neapărat lucrările de pian, ci în general. Debussy a fost poate compozitorul pe care l-am cântat și l-am studiat cel mai intens. Acest disc a fost pentru mine modalitatea de a combina două perioade care mă interesau în mod special în muzica franceză, perioada barocă și perioada impresionistă, și a devenit evident că acești compozitori trebuiau interpretați pe primul meu disc. Eu am cântat foarte mult și Couperin, alt compozitor baroc francez, dar având în vedere că anul 2014 îl celebra pe Rameau, atunci am ales să interpretez o suită de Rameau. Probabil că și studiile în Franța m-au apropiat de universul muzicii franceze și, mai apoi, când am venit la studii în Germania, mărturisesc că am plonjat în muzica franceză din nou, pentru că mi-era foarte dor de Franța, de Paris, și am făcut mai multe cure intense doar cu muzică franceză.


A fost o surpriză faptul că acest disc a fost desemnat "Discul anului" de către ascultătorii Radio România Muzical?

Absolut. Chiar nu mă așteptam absolut deloc și a fost o mare surpriză și o mare fericire. Mi-amintesc că am primit această veste chiar la începutul lunii ianuarie și am avut o explozie de bucurie pentru că, da… nu mă așteptam. Mulțumesc tuturor celor care m-au votat.


Ai, iată, acum împlinirea acestui vot printr-un recital pe care îl susții pentru publicul din București, un recital care cuprinde câteva dintre piesele de pe disc, niște preludii din caietul al doilea de Claude Debussy. În prima parte, lucrări clasice de Mozart și Beethoven.

Am ales să împart programul recitalului în două părți - o parte dedicată repertoriului germanic și a doua parte lăsând-o lui Debussy, cu șapte preludii.

În partea întâi am ales să cânt Fantezia în re minor de Mozart și Sonata op.31 nr.2 de Beethoven, tot în re minor. Am ales aceste două piese deoarece le consider ca fiind, chiar dacă le separă 20 de ani, două piese îngemănate, nu numai din cauza tonalității, ci mai ales din cauza atmosferei care se degajează din aceste două piese.

Fantezia de Mozart mi-a evocat mereu o atmosferă nocturnă și o atmosferă de mare solitudine, chiar dacă se termină într-un Re major luminos. Această atmosferă reiese foarte intens în sonata beethoveniană "Furtuna", care a fost compusă exact la începutul secolului XIX, 1801, și tot opusul 31 este contemporan cu Testamentul din Heiligenstadt, este o sonată pe care Beethoven a scris-o atunci când știa că este surd și că nu se va putea vindeca niciodată. Este o lucrare foarte sumbră a lui Beethoven.

La Debussy întoarcem pagina și trecem la o atmosferă mult mai lejeră… Am încercat să fac un buchet de preludii care să se combine cât mai bine.


Aș vrea să vorbim și despre numele mari de pianiști pe care i-ai cunoscut și care ți-au fost modele, mentori…

Dacă e să vorbesc de un nume mare care m-a marcat, atunci trebuie să vorbesc de Evgheni Koroliov, care mi-a fost mentor timp de mai bine de șase ani. Din punctul meu de vedere este unul din pianiștii cei mai mari din ziua de astăzi. A fost o experiență absolut incredibilă de a-l avea alături de două ori pe săptămână timp de atâția ani și un privilegiu imens. Mulți sunt artiștii de nivelul lui care pur și simplu nu au timp pentru a da ore, pentru a avea o clasă; ei bine, Koroliov a ales tot timpul să privilegieze un echilibru în viața sa. Așadar a reușit să îmbine cariera de concertist cu cea pedagogică și, pentru noi toți cei care ne-am numărat printre studenții lui, a fost ceva cu totul special. Chiar din aprilie anul acesta domnul Koroliov s-a pensionat, deci chiar am făcut parte din ultima generație de studenți care au lucrat cu el. Am făcut cursuri de măiestrie cu Elisabeth Leonskaja, pe care o apreciez enorm ca pianist și ca personalitate. Este o persoană extraordinar de călduroasă și de interesantă, de agreabilă… are foarte multe calități umane, care se aud de asemenea și în modul ei de-a cânta. Am lucrat cu Boris Bermann care, de asemenea, m-a marcat prin precizia cu care abordează textul muzical. Aș putea să enumăr și mai mulți muzicieni, dar cred că aceștia au fost cei care m-au marcat cel mai mult.


Așadar acum, după studii, pentru că ai terminat și doctoratul la Hamburg, te afli pe cont propriu. Ești un artist pe picioarele lui. În mod concret, ce înseamnă acest lucru? Cum arată agenda ta? Ce faci în fiecare zi?

Agenda mea nu arată mult mai diferit decât în anii de studiu. Cred că noi, muzicienii, în perioada studiilor suntem deja freelanceri. Nu e o mare diferență. Eu am aici acum, în continuare, un post la Hochschule fur musik din Hamburg, deci am și posibilitatea de a preda. Partea pedagogică mă interesează mult și îmi place foarte mult. Pe de altă parte, concerte - de muzică de cameră, solo. Și, a treia latură profesională la care țin foarte mult este una mai nouă, pe care mi-am descoperit-o chiar anul trecut, când am început să lucrez la inițierea unui festival de muzică clasică în România - Festivalul Internațional "Clara Haskil", care a avut loc anul trecut pentru prima dată la Sibiu - , festival pe care-l pregătesc în continuare anul acesta și va avea loc la sfârșitul lunii octombrie. Evident că pregătirea acestui festival îmi ocupă o bună parte din timp.


Poți să ne dezvălui ceva apropo de ediția a doua a Festivalului "Clara Haskil" sau e încă prea devreme?

Da, vă pot dezvălui un concert care va avea loc în cadrul festivalului. Am fost foarte bucuroasă să aflu acum câteva săptămâni că marele cvartet Modigliani va veni la Sibiu în cadrul acestui festival și este absolut o onoare să-i primim în România pentru prima dată. Este unul dintre cvartetele cele mai în vogă la momentul acesta; au concerte în cele mai mari săli. Acum câteva săptămâni au cântat la Kennedy Hall. A fost o conjunctură extraordinar de fericită ca atunci, chiar la sfârșitul lunii octombrie, ei să dispună de câteva zile libere, zile în care mi-au spus că ar fi fericiți să vină în România.

În ce perioadă va avea loc festivalul?

Între 24 octombrie și 31 octombrie, o săptămână.


Care sunt locurile pe unde ai cântat în ultimul timp? Câteva repere importante pentru tine.

În ultima perioadă am avut chiar destul de multe concerte aici, în a doua casă a mea, în Hamburg. Am avut mai multe concerte cu orchestra în care am cântat Concertul nr.4 de Beethoven, care este unul din concertele mele preferate pentru pian. Am cântat în Geneva, am cântat în Paris… cam acestea ar fi ultimele concerte pe care le-am făcut. A! Și la Berlin, acum două luni, cu violonistul Renaud Capucon.


Există o viață a ta și în afara muzicii?

Absolut. Orice artist își dedică o mare parte a vieții, clar, artei pe care o deservește dar, în același timp, avem toți o viață privată. Ea este mai mult decât necesară pentru bunul echilibru al fiecărei persoane. Am și multe interese pe care încerc să le cultiv cât mai frumos și cât mai bine, într-un mod cât mai regulat. Îmi place foarte mult să pictez. Atunci când găsesc puțin timp încerc să avansez și în această direcție. Ieșirile cu prietenii sunt absolut vitale. Îmi place foarte mult să călătoresc, să schimb cotidianul, chiar dacă acest lucru se îmbină foarte bine cu meseria pe care o fac… nu ne plictisim prea mult niciodată în același loc. Aș spune că încerc să găsesc un echilibru cât mai frumos între ceea ce sunt și ceea ce fac.


Picturile tale sunt impresioniste? Cum arată picturile tale?

Nu. Îmi place foarte mult pictura abstractă, am încercat să fac și niște copii acum mai mulți ani după picturile lui Monet… m-am jucat puțin cu anumite exerciții, dar cred că modul de expresie care mă mulțumește cel mai mult este acel abstract, pentru că acolo ai o libertate absolut supremă în ceea ce faci.


E important să ai un crez în viață? Dacă da, care este crezul tău în viață?

Evident că trebuie să ai un crez în viață. Nu știu dacă trebuie să ai doar unul. Crezul meu este acela că fiecare dintre noi are ceva frumos în suflet și acel lucru frumos trebuie cultivat și trebuie scos la iveală. Fiecare dintre noi poate cultiva mai mult partea frumoasă sau cea urâtă. Cred că dacă fiecare dintre noi s-ar strădui să scoată acea parte de lumină, lumea ar arăta altfel.

Interviu realizat de Cristina Comandașu