Arhivă : Interviuri Înapoi

Ravi Coltrane cu al său cvartet pe scena Studioului 'Mihail Jora'

Publicat: marți, 24 Februarie 2015 , ora 10.13

Ravi Coltrane - purtătorul unei întregi istorii muzicale în chiar numele său; faimoși muzicieni de jazz de acum o jumătate de veac, părinții săi îl admirau pe inegalabilul sitarist indian Ravi Shankar (dealtfel se amintește și despre prețuirea pe care cei doi artiști americani o aveau pentru filosofia indiană). Un muzician rafinat, șlefuit și prin experiența unor colaborări de mare prestigiu, cu o eleganță a discursului muzical, cu echilibru și distincție, alternând pe podium prestanța și discreția alături de David Virreles - pian, Dezron Douglas - bas și Johnathan Blake - baterie.


Sunteți la prima întâlnire cu publicul din România: întâi la Cluj și acum la București. Cum l-ați simțit?

Un public minunat: ascultători excelenți, receptivi, a fost o plăcere să cântăm!


Sunt convinsă că vi se pun aceleași întrebări de fiecare dată... Așadar, a fost saxofonul alegerea dumneavoastră sau... un gen de moștenire spirituală?

Dacă puneți problema așa, ar fi cumva tot alegerea altcuiva: a continua pe linia deschisă de cei dinaintea noastră, a merge pe drumul trecutului nostru, al istoriei fiecăruia, poate fi foarte important... Desigur că istoria fiecăruia afectează obiectul alegerilor noastre, modul în care le facem, determină ceea ce prețuim, dar dragostea mea pentru saxofon vine mai puțin din tradiția familiei mele - părinții mei au fost John și Alice Coltrane, doi muzicieni incredibili, două ființe remarcabile care au influențat atât de multă lume.

A alege un instrument artistic - fie că este o pensulă, un condei, o vioară sau un saxofon - reprezintă o implicare, o opțiune evident pentru tine, pentru nimeni altcineva; trebuie să fie ceva ce iubești cu adevărat, alegi ceva ce adopți în totalitate! Nu poți lăsa nimic să decidă în locul tău - altfel nu poți ajunge la un mod autentic de a lucra, de a trăi!


Opțiunea dumneavoastră mai apropiată de "free jazz" se definește mai mult printr-un concept spiritual decât printr-o formulare a stilului, printr-o "tehnică muzicală"?

Depinde cum definim noțiuni de "tehnică muzicală". Există atât de multă complexitate în diferite direcții muzicale, iar uneori aspectele de tehnică în zona de free-jazz sunt foarte valorificate... dar există și multă muzică tradițională, folk superbă prin simplitate. Pentru mine Muzica este doar Muzică - acel ceva care te impresionează, care te înalță puțin în plan spiritual! Asta mă interesează. Cât de multă tehnică demonstrează, cât de avansat este limbajul, cât de liber sau de structurat - toate acestea sunt aspecte secundare pentru mine, reprezintă doar o parte din vehiculul la care se apelează în încercarea de a obține emoția. Cred că întotdeauna trebuie să existe încercarea de a atinge un nivel mai înalt, o comunicare mai intensă căci Muzica are acea posibilitate, acea capacitate de a ne influența mai adânc pe toți: pe cei care o ascultă, dar și pe cei care o interpretează.


Acest turneu este legat și de promovarea ultimului disc...

Este vorba despre ultimul meu album (primul apărut la Blue Note Records și mă onorează asocierea cu această prestigioasă casă de discuri). Este adevărat că este grozav să faci înregistrări discografice, să îți concretizezi ideile, dar după ce le-ai gravat trebuie să mergi mai departe; ca și în cazul unui tablou - l-ai terminat și te îndrepți spre altul nou!


Când îl așteptăm pe următorul?

Lucrez la el! Se împlinesc deja trei ani de când lucrez cu acest grup de interpreți și sper să înregistrăm ceva curând.


Un amplu preambul al recitalului Cvartetului Ravi Coltrane a adus în prim plan o imagine a jazz-ului autohton prin exponenți ai generației care se apropie de treizeci de ani, bine școlită și deja experimentată, autentificată prin multiple apariții și premii. Propunerea serii organizate sub sigla Jazz Syndicate Live Sessions a fost un trio alcătuit din trei personaje interpretative reunite pe aceeași scenă în dorința de a captiva publicul prin valențele instrumentale: Sorin Zlat - pian, Răzvan Cojanu - contrabas și Laurențiu Zmău - baterie.

Interviu realizat de Anca Ioana Andriescu