Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Dana Borșan este solista Orchestrei de Cameră Radio
Prim-dirijor și director artistic al Orchestrei Simfonice a Filarmonicii Naționale a Republicii Moldova, Mihail Agafița se va afla miercuri, 26 noiembrie 2014, la pupitrul Orchestrei de Cameră Radio. Solista concertului va fi Dana Borșan, care va interpreta Concertul nr. 1 op. 15 în Do major semnat de Ludwig van Beethoven.
Veți interpreta un concert cu o istorie aparte. Ce loc ocupă el în repertoriul dumneavoastră și ce amintiri aveți legate de acest concert?
E concertul cu care am debutat, la 14 ani. Cântasem înainte un Rondo-concert de Mozart cu orchestra liceului, dar a fost concertul care a fost prima mea apariție într-un concert important la Cluj, alături de Orchestra Liceului de Muzică din localitate, care era foarte activă și cu care am cântat foarte mult în timpul liceului, chiar un repertoriu mare de concerte, alături de dirijorul Emiliu Dragea - profesor la liceu - care nu mai e printre noi astăzi… Asta ar fi prima amintire. Cea de-a doua legată de concert este faptul că l-am lucrat când eram elevă în clasa a VIII-a cu un profesor cu care deși am studiat doar un an și jumătate la Cluj, a însemnat foarte mult pentru dezvoltarea mea și pentru cunoștințele pe care le-am dobândit în ale pianului. Profesorul se numește Petru Florian și după acest concert care a fost pregătit cu el… era profesor la Liceul din Cluj, pianist, concerta… a venit, m-a felicitat și mi-a spus "Eu, astă seară, plec. Am o bursă în Germania." Eu am bănuit ce se va întâmpla și așa s-a și întâmplat: n-a mai venit niciodată. Ne-am întâlnit pe urmă prin '91 în Germania; este profesor la Conservatorul din Osnabrück.
Concertul nu se cântă prea des, aș spune că pe nedrept. Este un concert plin de energie, foarte luminos. Chiar prin mijloace componistice destul de simple și utilizând toată pianistica epocii. Debordează de tonus și energie și are o parte lentă dintre cele mai frumoase. Spun întotdeauna că această parte are doi soliști - pianul și clarinetul. Este una dintre cele mai frumoase pagini lente scrise de Beethoven. De câte ori întâlnesc în repertoriul de pian solo, în sonate, această tonalitate - La bemol major - întotdeauna pentru mine are aceeași culoare și același caracter și aceeași cantabilitate melancolică pe care o găsesc în această parte a doua de concert și în sunetul, culoarea, timbrul clarinetului, care este cel mai cald timbru al unui instrument, după părerea mea.
Nu sunteți la prima colaborare cu Mihail Agafița. Cum s-a dezvoltat acest dialog muzical?
Acest concert îmi stârnește tot felul de amintiri. Sau e o coincidență sau e un semn că îmbătrânești… începi să depeni amintiri… L-am cunoscut pe domnul Agafița la Botoșani, într-un concert. Am nimerit să fim programați împreună în urmă cu mulți ani… nu știam cine este. Știu că mi-a spus domnul Ioan Țurcanu de acolo că o să am un tânăr dirijor. Concertul de Chopin e foarte greu și dirijorii se cam feresc de el. Am ajuns și nu m-a întrebat nimic. Înainte să ridice bagheta pentru repetiții am zis "Doamne, el chiar crede că va putea face concertul!?" Nu m-a întrebat "ce tempo, cum faceți…" Acolo sunt totuși niște rubato-uri, mai ales prin partea a treia. Fiecare pianist are ideile lui… Nimic n-a întrebat! M-am gândit… acum va fi ceva! Vreau să vă spun că așa ceva nu mi s-a mai întâmplat cu Concertul de Chopin. L-am trecut șnur, da capo al fine, aproape impecabil! Venea… ca umbra era după tine! Nu mi-a venit să cred! Am fost extrem de entuziasmată. Este un talent pur sânge. Din acel moment chiar cu drag colaboram și l-am și propus, chiar și aici și în țară, de exemplu la Cluj… l-am propus și atât de mult l-au plăcut încât după primul concert l-au angajat pe loc. Este un foarte talentat muzician și extrem de preocupat de meseria lui, ceea ce îmi place foarte mult. Pentru un dirijor, este foarte tânăr. Un dirijor nu se poate forma în anii în care formezi un instrumentist. Mă bucur să cântăm împreună.
E un concert, după părerea mea, clasic pur, numai Haydn și Beethoven. Pentru mine este cea mai mare muzică, cu toată eleganța și spontaneitatea ordonată a discursului haydnian și cu energia despre care v-am vorbit a concertului de Beethoven.
Cred că cei care se vor încumeta să intre în sala de concert, vor petrece o oră și jumătate într-un mod foarte agreabil și foarte energizant, care îi va binedispune.
Programul Orchestrei de Cameră Radio va fi completat de două simfonii scrise de Joseph Haydn: nr. 30 în Do major "Alleluja" și nr. 104 în Re major "Londra".