Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Martin Panteleev - dirijorul invitat al Orchestrei Naționale Radio

Publicat: vineri, 7 Noiembrie 2014 , ora 8.58

Pianista Dana Borșan este vineri, 7 noiembrie 2014, solista Orchestrei Naționale Radio în Concertul nr. 1 în si bemol minor de Piotr Ilici Ceaikovski, iar în partea a doua publicul din Sala Radio este invitat să asculte Simfonia a II-a în Re major de Johannes Brahms. Despre programul din această seară ne vorbește dirijorul ansamblului simfonic mare al radioului - Martin Panteleev.


Sunteți la a doua colaborare cu Orchestra Națională Radio. Cum decurge aceasta?

Orchestra s-a schimbat foarte mult în ultimul an din punct de vedere al relaționărilor din cadrul ansamblului. Se simte efortul depus de Tiberiu Soare. Ca dirijor, auzi imediat un lucru bine făcut. Anul trecut doar i-am cunoscut, acum continuăm dialogul început la concertul precedent. E o relație armonioasă.


Din punctul dumneavoastră de vedere, care este particularitatea muzicienilor români?

Sunt foarte interesanți. Se remarcă printr-un sunet special - la granița dintre școala germană și cea slavă. Colaborarea cu muzicienii români este una deosebită; interpretările lor se schimbă datorită acestui aspect. Mă bucură acest lucru pentru că am dirijat Simfonia a II-a de Brahms în fața mai multor orchestre și de această dată simt un alt angajament, altă emoție și foarte multă forță. E nevoie de acest lucru la Brahms. Aștept cu interes concertul din această seară.


Interpretați în această seară Ceaikovski și Brahms. De ce ați ales muzica acestor compozitori?

E un program romantic și foarte cunoscut de către ascultători. Ambele lucrări sunt printre cele mai reprezentative pentru perioada de creație respectivă și pentru compozitorii lor. O văd ca pe o competiție între Ceaikovski și Brahms. E drept, dintotdeauna a fost așa când vorbim despre cei doi. Ceaikovski a spus în repetate rânduri că temele lui Brahms nu sunt suficient de inspirate. Nu sunt de acord cu această afirmație, în special în cazul celei de-a II-a Simfonii, în special partea a II-a, care este extrem de descriptivă. Sunt doi compozitori speciali pe care îi apreciez.


Cum apreciați dialogul cu Dana Borșan?

Din punctul meu de vedere, se detașează de restul soliștilor care abordează acest concert. Toți vor să-și arate tehnica, toți îl cântă într-un tempo cât mai rapid. Apreciez viziunea ei moderată și din punct de vedere al nuanțelor, mai ales la început. Sunt sigur că va fi o interpretare foarte bună.


Cum ați început cariera dirijorală?

De foarte mic îmi doream să dirijez. La 9 ani cântam într-o orchestră și mă fascina dirijorul; lucram atunci foarte mult cu Svilen Simeonov. Foarte multă vreme nu am știut exact care e menirea dirijorului. Am înțeles la 16 ani când am început să iau lecții de dirijat și apoi la facultate. La 22 de ani am primit primele invitații de a dirija în Germania. Justus Frantz mi-a dat această șansă; mă cunoștea din ansamblurile în care am activat. Chiar și acum vorbim foarte mult despre această meserie. Au urmat concertele la Sofia, Londra, Berlin. Mi se pare incredibil; am momente când sunt pe scenă și mă întreb dacă e adevărat ceea ce mi se întâmplă. Întotdeauna mi-am dorit să dirijez, am crezut că o pot face și tot ceea ce fac acum mi se pare un cadou. E drept că investesc foarte multă energie, dar totul se întoarce însutit. Arta ne ocupă o bună parte din viață, dar ne-o îmbunătățește constant.


Ați vorbit despre relația cu Justus Frantz. Vă amintiți primul lucru pe care vi l-a spus?

Eram concertmaistru în orchestra pe care o dirija. Făceam Carmina Burana și am îndrăznit să-i sugerez să bată diferit o măsură. Mi-a spus să arăt orchestrei exact ceea ce vreau. Nu a renunțat și am ajuns la pupitru în fața unui cor de 100 de oameni și a unei orchestre mari, am dirijat un fragment din Carmina Burana și ei au răspuns la ceea ce le-am propus. Justus Frantz le-a spus atunci celor prezenți că nu mă voi opri niciodată din dirijat.

Interviu realizat de Lucian Haralambie