Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu compozitorul Marc Monnet

Publicat: joi, 27 Martie 2014 , ora 12.52
Compozitorul Marc Monnet s-a născut în Egipt, a studiat compoziția la Conservatorul din Paris cu Andres Salvatore și la Koln cu Mauricio Kagel. Călătorește foarte mult și scrie puțin. A inițiat mai multe proiecte artistice în Franța, iar din 2003 coordonează Festivalul Primăvara Artelor de la Monte-Carlo. Pentru această ediție aniversară, Marc Monnet propune publicului, pe parcursul a cinci week-end-uri, între 14 martie și 13 aprlie 2014 o adevărată călătorie muzicală în jurul lumii.


Domnule Marc Monnet, v
ă mulțumim că ne sunteți gazdă în Palatul Muzicii din Monte Carlo, acolo unde, de 30 de ani se desfășoară în fiecare primăvară, un important festival. Ce reprezintă acest eveniment în viața muzicală franceză?

Este un festival care are o vârstă și care a atins o anume maturitate. Astăzi are o identitate, în cadrul căruia pot fi audiate toate genurile și toate tipurile muzicale în forme originale, mai puțin obișnuite. Publicul este foarte interesat de această aniversare deoarece am realizat și concerte speciale.


Concertele și recitalurile pe care le-ați inclus în agendă, relevă un repertoriu extrem de vast, de la baroc la contemporan, la world music.


Da, deoarece cred că Europa are 11 secole de muzică scrisă. Doresc să mă aplec asupra acestui trecut, dar și asupra prezentului deoarece marea aventură a muzicii continuă. Ea nu se oprește și sper să nu se oprească niciodată. Încerc să dezvălui muzici foarte diferite, uneori contrastante, fără un caracter provocator, din contră, dovedind publicului natura complexă a aventurii muzicale. În fiecare an avem portrete de compozitori asupra cărora facem descoperiri monografice. Anul acesta, Alexandr Scriabin și Joseph Haydn. Sunt compozitori care nu au nimic în comun, ceea ce a fost de fapt determinant în alegere. Alexandr Scriabin este o personalitate pe care aș caracteriza-o ca mistică, care are piese absolut incredibile. De exemplu, Poemul focului, pentru care a scris nu numai partitura muzicală, dar și partitura de lumini. El a prevăzut corespondențe între sunet și lumină. Vom interpreta în ziua de 23 martie de două ori acest poem, intitulat Prometeu, poemul focului. Există în program și Joseph Haydn, după cum spuneam. Cred că este unul dintre cei mai inventivi și surprinzători compozitori ai clasicismului. Din creația lui vom interpreta o operă foarte rară, o operă pentru marionete. El a scris trei, două s-au pierdut din păcate. Noi avem acum doar pe Philemon și Baucis. O vom pune în scenă cu marionete. Ni se vor alătura Europa Galante și Fabio Biondi. În agendă am inclus și muzici extraeuropene deoarece cred că trebuie să cunoaștem atât muzica noastră, cât și a altor spații și trebuie să cultivăm această toleranță în perceperea altor culturi, să înțelegem și alte moduri de a gândi. Deci am făcut o seară dedicată muzicii din Ungaria, cu piese precum cele semnate de Kodaly, dar și contemporane, ale lui Peter Eotvos și Gyorgy Ligeti. Iar la finalul serii am inclus și muzici tradiționale, în versiunea ansamblului Zengo. Vom avea o seară dedicată Japoniei și una a Marocului. Japonia, cu o cultură milenară și absolut surprinzătoare. Am reușit să invităm Pavilionul de Argint din Kyoto, care este un templu budist. Vor fi realizate ikebana, vor fi de asemenea, prezentate ceremonia ceaiului și altele, legate de tradiția japoneză. Și iată că publicul se va bucura aproape simultan de muzica lui Joseph Haydn și apoi se va îndrepta către altă cultură, unde codurile și modurile de organizare sunt complet diferite. Și toate acestea incluse în festival.


Care sunt interpreții clasici invitați pentru această ediție a festivalului?

În fiecare an invităm orchestre europene. Îmi doresc să fac cunoscut publicului din această regiune cât mai multe ansambluri de prestigiu. Anul acesta avem Orchestra RAI Torino, Orchestra națională din Lyon și am deschis festivalul cu Orchestra Regală din Liege. Aceasta pentru a prezenta alți interpreți. În primul concert am făcut cunoștință cu un tânăr violonist foarte bun, Lorenzo Gatto. Cred că trebuie promovați și tineri interpreți, care vor deveni starurile de mâine. L-am avut ca oaspete pe compozitorul și dirijorul Peter Eotvos, care a prezentat un amplu opus semnat Karlheinz Stockhausen și anume Momente în compania corului Radiodifuziunii din Koln și Orchestrei Filarmonicii din Monte Carlo. O seară deosebită a fost aceea a pianistului Philippe Bianconi, mai cunoscut în străinătate decât în Franța și care s-a aflat alături de compatrioata dumneavoastră, pianista Dana Ciocârlie. În concertul dedicat barocului l-am invitat pe lutistul Rolph Lislevand, unul dintre cei mai cunoscuți. Printre invitați se vor afla și pianistul Frederic Francois Guy, Cvartetul Nord American Parker. Pentru portretul Scriabin, Alexandr Vedernikov va dirija Orchestra Rai Torino, iar solist va fi Alexeri Volodin, pentru concertul pentru pian și orchestră. În ziua aniversară, 6 aprilie, care va fi una specială, vom debuta cu o amplă paradă de muzicieni, în Place du Casino, la ora 17.00, organizată de compozitorul italian Andra Cerra. Apoi publicul va intra în operă, unde se va desfășura un concert de gală de aproape două ore, la care vor participa mulți interpreți, oaspeți ai festivalului. Consider că este un omagiu pe care îl aducem oaspeților noștri deoarece ei au realizat festivalul. Sunt personalități foarte diferite, din lumi deosebite, precum Cvartetul Zemlinsky, Blondine Rannou, compozitorul Francesco Filidas și mulți alții. După acest concert, în care am inclus o succesiune de numere foarte diferite, publicul va merge într-un renumit club și seara se va încheia în sonorități de jazz. Este o aniversare. Să n-o uităm!


Pentru această ediție aniversară ați realizat un program unic, îmbinând trecutul cu prezentul, pe toate meridianele. Ați implicat și mulți creatori actuali.

M-am gândit că pentru această aniversare era important să avem un eveniment emblematic. Astfel, înainte de fiecare concert, ca o prefață, va fi interpretată o piesă de trei minute. Am comandat aceste lucrări unor creatori contemporani, de diferite naționalități. Este un exercițiu foarte dificil pentru ei. Trei minute uneori sunt mai greu de conceput decât 30. Astfel piesele sunt interpretate la fiecare concert în mod simbolic pentru a releva continuitatea muzicii și a festivalului.


Domnule Marc Monnet, ce doriți acestei ediții a festivalului?

Doresc ca acest festival să continue mult timp. Este o manifestare care atrage publicul, interpreții de toate naționalitățile. Această a 30-a aniversare este ca un simbol al durabilității festivalului și a proiecției lui pentru viitor. Sper să am succesori foarte buni, care să aibe voința perpetuării unor instituții de calitate încă 10, 20, 30 de ani și mai mult. Acesta este unul dintre obiectivele pe care mi le propun.



Irina Hasnaș