Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu mezzo-soprana Liliana Nichiteanu

Publicat: vineri, 7 Februarie 2014 , ora 12.51

Absolventă a Universității Naționale de Muzică din București, mezzo-soprana Liliana Nichiteanu este solistă a Operei din Zurich. A colaborat cu renumiți dirijori precum Claudio Abbado, John Elliot Gardiner, Rene Jacobs, Zubin Mehta. Repertoriul pe care-l abordează este vast și divers, de la preclasic la contemporan. Liliana Nichiteanu este oaspete al multor teatre europene precum Paris, Salzburg, Munchen, Viena, Barcelona, Hamburg și Berlin. Agenda anului 2014 include mai multe apariții ale sale în diverse producții.


Doamnă Liliana Nichiteanu vă mulțumim că ați acceptat să ne acordați acest interviu. Iată, în miez de iarnă, încă se mai fac proiecte, și proiecte foarte interesante care credem că sunt și alături de cariera dumneavoastră.

Bună ziua! Vă mulțumesc foarte mult pentru invitație.


Așadar, un început de an 2014 puțin cam furtunos, e adevărat, dar care cred că vă deschide câteva interesante porți, câteva posibilități de a participa la evenimente. Care sunt acestea înscrise în agenda dumneavoastră?

Eu numesc acest gen de dinamică profesională navetă. Adică încep spectacolele într-un oraș și, exact în același timp, încep repetițiile cu o altă producție într-un alt oraș. Și, ca să vă dau un exemplu, din martie și până în iunie așa o voi ține. În Zurich începem spectacolele de Olandezul zburător, exact în același timp încep repetițiile de Ottelo de Rossini la Theatre de Champs Elisee din Paris. Deci, sari în trenul rapid , fugi la repetiție la Paris, vino înapoi, spectacole la Zurich, a doua zi dimineață din nou în tren, repetiții opt ore la Paris și tot așa. După ce am premiera la Paris, a doua zi am deja repetiții de Ulise de Monteverdi la Zurich. Când intrăm în seria de spectacole de Ulise la Zurich, merg la Festivalul de Rusalii de la Salzburg unde reluăm Ottelo, dar acolo sunt alte condiții, alte dimensiuni, altă acustică, trebuie să repetăm - deci am Ulise la Zurich și repetiții de Rossini la Salzburg. De fapt, toate acest periplu ar fi trebuit să se întâmple în trei sferturi de stagiune, dar pentru că așa a fost planificarea, se întâmplă în patru luni.


Va fi, din punct de vedere vocal și din punct de vedere fizic un stres destul de mare. Este greu să alternezi Wagner cu Rossini, cu Gluck, cu Monteverdi…

Am și de Paști un concert doar cu arii de Bach.


Este o paletă repertorială impresionantă pentru oricare dintre cântăreți.

Toată această planificare te obligă la un management mental, fizic și, bineînțeles, vocal. Trebuie să fii în formă în permanență și studiul se face, de fapt, înainte; acum este exact această perioadă de studiu în care eu mă pregătesc și mental și fizic pentru ceea ce urmează. De aceea putem face față. Nu este nici prima oară și nici ultima oară când se întâmplă așa ceva.


În afara stresului, în afara unei pregătiri temeinice, ce ar mai trebui să aibă un cântăreț pentru a face față unei palete repertoriale atât de diverse?

O voință foarte puternică, dorința de a merge înainte și munca tehnică. Tehnica vocală este cea pe care trebuie să o ai în permanență în atenție; este baza a tot ceea ce se întâmplă în profesia noastră - tehnica vocală. Sigur, trebuie să ai și un dat fizic să poți face față, dar munca la tehnică este pentru mine alfa și omega.


În ultimii ani ați mai adăugat o coordonată activității dumneavoastră artistice, aceea poate cea mai interesantă pentru viitor și ar putea fi definită printr-un motto "Dăruind, vei dobândi" - desigur, dăruiți și publicului, dar dăruiți și tinerilor dumneavoastră colegi.

Așa este. A apărut latura pedagogică și eu cred că este cel mai firesc lucru. După ce ai acumulat extrem de multă experiență pe toate planurile, este firesc să-i ajuți și pe alții și să dăruiești din ceea ce ai acumulat.


Ce vă aduce această colaborare cu mai tinerii dumneavoastră colegi?

Îmi aduce în primul rând atenție pentru ceea ce fac eu în cânt, pentru că sunt momente când trebuie să analizez foarte profund ce fac eu ca să le pot spune lor cum. Că de auzit, aud ce se întâmplă, dar să explici cum să facă, cum să îndrepte ceea ce trebuie îndreptat, cred că acesta este cel mai dificil lucru. Și apoi lucrez - scuzați-mă că mă exprim în acest fel - cu materialul clientului și fiecare este o individualitate și trebuie să te adaptezi la necesitățile persoanei din fața ta, care este deschisă și are încredere în tine. Dar ceea ce trebuie să faci tu este să-i dai în primul rând încredere în sine, ca să fie pe picioarele sale și să nu devină dependent de tine.


Această comuniune, această bucurie cred că vă aduce și satisfacții. Aveți câțiva dintre elevi care au început să se lanseze în cariera artistică?

Da. Am o fată care merge spre direcția Butterfly și cred că aceste voci sunt rare. Ea poate să cânte și Fiordiligi, dar poate să cânte și Butterfly. Acum merge la audiții și încearcă să-și facă un drum. Aș dori să vă mai spun încă un lucru legat de contractele mele. Este un lucru minunat, respectiv faptul că nu este de la sine înțeles să rămâi în ansamblul Operei din Zurich și mai ales când se schimbă direcția, iar eu, anul trecut în noiembrie, am primit noul contract până în 2016 și l-am semnat exact pe 1 decembrie.


De câți ani sunteți și veți mai fi încă la Opera din Zurich?

Activez la Opera din Zurich din 1991 și, deocamdată, contractul este semnat până în 2016, iar proiectele pentru stagiunea 2014-2015 sunt foarte frumoase. Urmează o nouă producție cu "The turn or the screw" de Benjamin Britten, apoi Marcellina în Nunta lui Figaro de Mozart și Opera din Zurich dă comenzi pentru o operă modernă cu diverse tematici - ori este operă pentru copii, ori este o operă cu tematică pentru sala mare. Voi face parte în stagiunea 2014-2015 dintr-o asemenea operă care se scrie acum. A mai fost cazul și în 2010, când Marc Andre Dalbavie, un compozitor francez, a scris special pentru Opera din Zurich opera Gesualdo și pentru mine a fost scris rolul Eleonora, care este rolul principal feminin.


Aveți momente de răgaz pentru înregistrări, doamnă Liliana Nichiteanu?

Momente de răgaz am, nu neapărat speciale pentru înregistrări. Cred că acesta este un domeniu aparte și trebuie să aparții unei lumi care este o lume în sine, așa cum este și lumea de concert, care are o dinamică personală, așa cum este și lumea operei.


Așadar, proiecte pentru înregistrări poate că vor surveni și, e ce nu, cu acea operă contemporană în care veți fi implicată.

Dumneavoastră vă referiți la înregistrările live… Pentru asta… nici nu mai știu numărul operelor pe care le-am filmat și care sunt pe piață pe DVD. Dacă vă referiți la înregistrările de studio, atunci acolo este, cum spuneam, o lume în sine.


Doamnă Liliana Nichiteanu, noi vă dorim mult succes într-u realizarea tuturor proiectelor. Aveți un proiect care vă este foarte drag și pe care ați dori să-l împliniți?

Sigur. Mă gândesc foarte des și lucrez, de altfel, la Ring de Wagner. Acolo sunt niște roluri excepționale pe care mi le doresc și care cu siguranță că vor veni.

Interviu realizat de Irina Hasnaș