Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu compozitorul Dan Dediu

Publicat: vineri, 13 Decembrie 2013 , ora 13.17
În această seară Orchestra Naționala Radio aflată sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare va prezenta în primă audiție absolută lucrarea FEBRA semnată de compozitorul Dan Dediu,un triplu concert, soliști vor fi Ion Bogdan Ștefănescu - flaut, Emil Vișenescu- clarinet și Răzvan Suma - violoncel.


Domnule Dan Dediu, în seara zilei de 13 decembrie, veți fi acompaniat într-o foarte interesantă incursiune în universul sunetului, de un cvartet de prieteni, Ion Bogdan Ștefănescu, Emil Vișenescu, Răzvan Suma și Tibi Soare. Care este propunerea și titlul călătoriei pe care îl propuneți în primă audiție absolută, publicului și auditorilor?

E vorba de un triplu concert pentru flaut, clarinet, violoncel și orchestră, o lucrare care s-a născut din joncțiunea a două lucrări. Una dintre ele pentru flaut și clarinet, neterminate și pe care am avut întotdeauna senzația că ar trebui s-o continui cumva și undeva, într-o altă lucrare. Rămăsese un rest agățat în mintea mea și, pe de altă parte, o a doua lucrare, un concert pentru violoncel și orchestră, care a rămas în schițe, neterminat. Și după ani, am reluat schițele, am văzut că se poate face ceva cu acel material și cumva, din această plămadă mi-a răsărit în minte, posibilitatea de a scrie un script, un concert, iarăși domeniul pe care l-am abordat mai nou în creația mea, această problematică a personajelor instrumentale, ceea ce se apropie foarte mult de personajele din operă, și deci am avut această viziune, a scrierii unui triplu concert, la care am lucrat patru ani de zile. Și iată că rezultatul se va prezenta pe scena Radioului, în compania, într-adevăr, a unor mari muzicieni și în același timp, a unor prieteni de suflet.


De ce poartă titlul
"Febra"?

Titlul este un fel de program secret al acestui concert. Concertul are trei părți. Fiecare din aceste părți, ca o piramidă, să-i spunem așa, încearcă să surprindă în sunete, câteva stări sufletești, prin care cu toții trecem, mai mult sau mai puțin dar pe care le cunoaștem în mod visceral și care se apropie într-adevăr de acest fenomen al febrilității. Prima parte se intitulează Delirium, a doua parte Miraj-Miraje și ultima parte se intitulează Paranoia. Așadar, e vorba despre crearea unei lumi alternative, de intrare în conflict a celor două lumi și uneori chiar a mai multor lumi și cred că prin acest arsenal componistic care utilizează trei instrumente, care se aliază în diverse feluri, la un moment dat se spionează între ele, se ceartă, se iubesc, pentru ca în final să se strângă într-un mănunchi, împreună cu orchestra mare. Toate aceste lucruri creează premisele unei opere instrumentale aș putea să spun, chiar a unei aventuri sonore, care durează în jur de 25-26 de minute.


Această modalitate componistică a dumneavoastră, de a transgresa, să spune, un univers al teatrului liric al opereic către unul simfonic
?Cam de câți ani rezidă într-o creație a dumneavoastră?

Există o tensiune permanentă. N-aș putea să spun, dar întotdeauna, mie mi se pare că scriind un concert sau abordând problematica concertistică, iată că e un concert pentru trei instrumente, soliste și orchestră, îmi dau seama că intru pe un tărâm învecinat cu teatrul dramatic, cu opera, în același timp, fiind mult mai liber, nefiind legat de un libret și realizând un fel de ridicare la putere, un fel de, să-i spun, chiar abstractizare a materialului sonor, cu care pot să fac multe alte lucruri. Deci este un teatru al imaginarului, la nivel de principii, undeva în străfund, cu toții suntem conștienți că personajele unei opere, precum și soliștii unor concerte, nu sunt decât vechiule ale unor tensiuni, amorsate, ale unor lupte între principii.


Irina Hasnaș