Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu - basul Adrian Sâmpetrean

Publicat: luni, 9 Decembrie 2013 , ora 12.23
În 2007, la doar un an de la absolvirea cursurilor de canto ale Academiei «Gheorghe Dima» din Cluj Napoca, basul Adrian Sâmpetrean devenea membru al Studioului de Cameră din cadrul Operei de Stat din München. În ultimul sezon, tânărul bas a fost admirat pe scenele Operelor din Düsseldorf și Duisburg și Operei de Stat din Hamburg în operele : « Don Giovanni » și « Cosi fan tutte » de Wolfgang Amadeus Mozart, "Cenușăreasa" și "Bărbierul din Sevilla" de Gioachino Rossini, "Boema" și "Tosca" de Giacomo Puccini, "Macbeth", "Bal mascat" și "Rigoletto" de Giuseppe Verdi. Pașii carierei sale îl poată în aceste zile la Opera de Stat din Berlin cu o nouă producție a operei "Trubadurul" de Giuseppe Verdi despre care ne-a vorbit în cele ce urmează:


Adrian Sâmpetrean, vă mulțumesc că ați acceptat să ne vorbiți despre o serie de spectacole cu opera Trubadurul, pe care o realizați acum la opera de stat din Berlin. Ce puteți să ne spuneți despre aceste reprezentații într-o companie foarte frumoasă, Anna Netrebko, Placido Domingo și Daniel Barenboim la pupitrul dirijoral
?

Este o mare plăcere și o onoare să fiu într-o asemenea companie pe scenă. Trebuie să recunosc că am așteptat demult producția aceasta, pentru că am văzut-o ca pe ceva special. În primul rând, pentru că este pentru prima dată când am plăcerea de a cânta alături de Placido Domingo și de Anna Netrebko. Cu maestrul Barenboim am mai colaborat, anul trecut la Balșoi, în stagiunea aceasta la Staatsoper cu Leporello, în Don Giovanni. Este debutul amândurora și de fapt aș putea spune, al tuturor celor trei nume mari, pentru că inclusiv maestrul Barenboim a debutat vineri, pe 29 noiembrie, în Trubadurul. Mi-aduc aminte că am avut o discuție destul de nostimă în culise, după generală, când m-a întrebat: "Dar, Adrian, tu de câte ori ai făcut Trubadurul?" Și i-am spus: "Maestre, am făcut o singură dată în 2009, la Cluj, un spectacol, nu o producție." Zice: "E, tot e cu unul mai mult decât am făcut eu…". E o atmosferă plăcută. Pe lângă faptul că sunt niște mari artiști este o atmosferă plăcută pe scenă și se simte, cred eu și în prestația artistică.


Cum este această producție. Am văzut câteva poze cu Anna Netrebko având o perucă blondă.

Este o producție interesantă. Philipp Stolzl este un regizor care s-a remarcat în producțiile de film. Are la activ și destul de multe videoclipuri petru Rammstein, Madonna, Evanescence și a luat Ursul de aur, aici, la Berlin, deci este un regizor cu un nume cunoscut în lumea filmului și el a mizat foarte mult în această regie pe o contrapondere a comicului, raportat la drama Trubadurului, care este o operă destul de întunecată. Ne-a explicat de la început, ca într-un film, indiferent că este o dramă sau un thriller, din când în când apar niște poante, niște momente cheie, în care ușor se mai detensionează atmosfera. Cam asta a încercat el să facă cu Trubadurul. A încercat să aducă niște elemente comice, care, chiar dacă sunt atipice, aceste momente sunt cumva necesare pentru a scoate publicul din acea tensiune extremă, pe care Trubadurul o dă, ca poveste, ca muzică. Producția a fost una foarte interesantă. Trebuie să recunosc că mi-a făcut marte plăcere să lucrez cu Philipp, pentru că are o flexibilitate ca regizor și asta este foarte important să lași totuși artistul să-și exprime personalitatea și să-și dezvolte rolul, pe caracterul lui și el exact asta a făcut. Astfel am putut și eu să-mi aduc aportul și să spun ce este reușit, ce am putea să facem altfel…a fost chiar o colaborare. A fost un mix de costume colorate, de proiecții foarte interesante și de-aici și perucile, respectiv cea blondă, a Annei.


Înțeleg că au fost deja două spectacole Cum au fost primite de public
?

Au fost două spectacole, pe 29 noiembrie și pe 4 decembrie. Producția a fost primită de public cu foarte mult entuziasm. A fost un eveniment, pe care Berlinul și nu doar Berlinul, pentru că sunt convins că au fost în sală oameni din toate colțurile lumii, l-a așteptat de mult. În primul rând, datorită acestor trei mari debuturi și bineînțeles, reacția publicului a fost pe măsură. A fost un succes, toată lumea a fost încântată și bineînțeles că asta ne-a făcut și pe noi să fim mulțumiți cu munca depusă.


Spunți-ne câteva cuvinte și despre ceilalți doi interpreți ai rolurilor Manrico și Azucena
?

Este vorba de Gaston Rivero și de Marina Prudenskaya sunt doi cântăreți de-a dreptul excepționali. A fost sincer, o distribuție foarte compactă și asta, după cum spunea maestrul Barenboim chiar acesta a fost punctul forte al producției. Marina Prudenskaya este o mezzosoprană care face o Azucena foarte, foarte puternică ca și caracter, ca și interpetare, iar vocal, pentru un rol atât de dificil ca și Azucena îi vine foarte bine și a și avut un mare succes. Iar Gaston este un tânăr tenor de 35 de ani, care a avut practic ocazia de a face această serie de spectacole, pentru că Alexandrs Antoneko - cel care trebuia să interpreteze rolul Manrico a anulat din cauza unor motive medicale, cu două săptămâni înainte de premieră. Gaston era aici pentru repetiții și atunci s-a hotărât că el va face spectacolele și a fost o decizie foarte bună, pentru că este un cântăreț foarte sigur, este un tenor care a mai cântat acest rol și care îl face, într-adevăr, foarte bine și trebuie să ținem cont și de dificultatea rolului Marico. El a gestionat situația fantastic, s-a descurcat minunat și toți ne-am bucurat că a fost alături de noi, chiar cred că a completat foarte bine distribuția.


După această serie de spectacole cu opera Trubadurul ce urmează
?

După această serie urmează un debut în Dulcamara, la Monte Carlo. E un rol care pentru mine e o provocare, pentru că este un rol de creație, este un rol foarte interesant, care poate să dea o mare satisfacție și îl aștept cu mare drag. Pe urmă va urma un alt debut, în Don Alfronso, din Lucrezia Borgia în concert la Hamburg, alături de Edita Gruberova și pe urmă din nou, Dulcamara, în Elixirul dragostei la Roma. Stagiunea pentru mine se va încheia cu două luni și un pic petrecute la Aix en Provence, pentru premiera cu "Il Turco in Italia", unde voi cânta Selim.


Și am furat puțin și de la tatăl dumneavoastră, care ne-a spus că veți fi și la București, în luna ianuarie.

Exact, dar nu am vrut să fac nimic public, pentru că prefer să nu fac lucrurile publice până nu e semnat contractul, dar este confirmat și este doar o chestiune de zile până va fi și semnat și chiar îmi face o mare, mare plăcere, pentru că va fi, în cazul în care Doamne ferește, nu apar evenimente neprevăzute, debutul meu pe scena operei din București.

Adrian Sâmpetrean, vă mulțumesc, vă urez mult succes în continuare… suntem mândri că avem astfel de artiști pe scenele lumii.

Vă mulțumesc tare mult… bucuria este de partea mea să pot să fac aceste lucruri. Îi mulțumesc lui Dumnezeu că m-ajută și îmi dă putere să le fac pe toate. Multă sănătate, dumneavoastră și ascultătorilor și… să ne auzim cu bine.


Jeanine Costache