Arhivă : Interviuri Înapoi

'Rigoletto' la Seul cu soprana Elena Moșuc

Publicat: vineri, 22 Noiembrie 2013 , ora 13.38
A cucerit rând pe rând marile teatre lirice ale lumii: de la Teatrul Scala din Milano la Opera Metropolitan din New York, de la Opera de Stat din Viena la Teatrul Capitole din Toulouse, de la Opera Germană din Berlin la Teatrul Liceu din Barcelona. Se spune despre Elena Moșuc că este una dintre cele mai versatile și mai expresive soprane din lume fiind admirată în roluri precum: Violeta din „Traviata”, Norma și Lucia di Lammermoor din operele omonime, Gilda din Rigoletto, Elvira din Puritanii. În anul în care lumea lirică a marcat cu multiple evenimente bicentenarul de la nașterea lui Giuseppe Verdi, Elena Moșuc a inaugurat sezonul Teatrului Liceu din Barcelona cu o serie de Gale dedicate marelui compozitor ca mai apoi să strălucească la Bilbao cu mult aplaudata sa Gilda. Este rolul pe care-l va interpreta în 22 și 24 noiembrie în Corea la Opera din Seoul, apariții despre care a avut amabilitatea să ne vorbească:


Elena Moșuc vă mulțumesc pentru amabilitatea de-a ne răspunde la câteva întrebări, înaintea unei apariții importante, tocmai în Coreea, la Seul, cu un rol mult interpretat de dumneavoastră, Gilda din Rigoletto. Ce ne puteți spune?

Este un debut, cum ați spus, important. În Asia am cântat mai mult în Japonia, și în China, la Shanghai. Iată că în Seul debutez mâine. Rolul Gilda este un rol pe care îl cânt de aproape 22 de ani, dar este un rol pe care îl iubesc foarte mult, nu am căzut niciodată în rutină. De fiecare dată când îl interpretez, îl descopăr. Poate să fie ceva cât de mic într-o frază, într-un duet, în arie. Întotdeauna aduc ceva nou. Îmi place să aduc noul întotdeauna în tot ceea ce cânt. La Seul am făcut deja repetiții în teatru. Este o sală excelentă cu o acustică extraordinară. Publicul, în general în Asia este foarte, foarte entuziasmat de muzica de operă. Sunt foarte mulți soliști coreeni care studiază în Europa. Am cântat deja cu unul sau doi dintre ei, deci sunt foarte, foarte buni și chiar am observat aici la repetițiile cu cor, majoritatea sunt studenți, au niște voci extraordinare. Fani am foarte mulți, mă așteaptă cu bucurie și sper să fiu la înălțimea așteptărilor mâine seară cu acest rol, pe care cum am spus, îl iubesc foarte mult și care îmi vine în voce, mănușă. Nu am absolut nici o problemă, chiar dacă săptămâna trecută am cântat Norma, acum iată cânt Gilda. Nu am probleme, chiar mă bucur foarte mult de fiecare dată când îl interpretez.


Vor fi două spectacole, în 22 și 24 noiembrie. Mai debutează lângă dumneavoastră, și baritonul George
Gagnidze - interpretul rolului Rigoletto.

Și el este pentru prima dată în Coreea. Noi am cântat deja la Scala, anul trecut, iar anul acesta am cântat tot cu el și cu ansamblul de la Scala, alternând cu marele Leo Nucci, la Tokio. Ne înțelegem foarte bine. Și el interpretează foarte mult acest rol, nu sunt probleme.


În distribuție mai figurează încă un român, Ștefan Pop
.

Da este Ștefan Pop. Cânt pentru prima dată cu el aici. Este într-o formă excepțională, după cum am văzut la repetiții și mă bucur. Sper să nu fie ultima dată când voi cânta cu el. E tânăr, talentat, voce superbă. O să facă lucruri frumoase în cariera sa.


Ce ne puteți spune despre montare, o producție semnată de regizorul Mario de Carlo
?

Pe Mario de Carlo l-am cunoscut la Iași, anul acesta, în iunie. Pe 11 iunie a fost gala premiilor de operă la Iași. El a primit un premiu. După câte am înțeles, foarte mult a montat la Timișoara, fiind prieten cu domnul Corneliu Murgu. Producția de Rigoletto este foarte clasică, foarte frumoasă, așa cum place la toată lumea. Are niște idei chiar foarte interesante în aria Caro nome, aria Gildei, în care eu am niște trandafiri, pe care mi-i aduce Rigoletto, dar gândul meu este la duce. Eu sunt sigură că va fi un mare succes mâine seară.


Despre colaborarea cu dirijorul Bruno Aprea ce părere aveți
?

Eu nu am cântat cu dumnealui. Este prima întâlnire. Dumnealui a fost mulți ani șef opera din Palm Beach și locuiește la Roma. Este un dirijor cu experiență în muzica patriei sale. Nu, nu sunt absolut deloc probleme și chiar am văzut că s-a înțeles foarte bine cu orchestra. În orchestră, majoritatea sunt tineri. Foarte, foarte mulți tineri și răspund foarte bine cerințelor dumnealui.


Eu vă urez mult, mult succes și vă mai rog să ne dezlăuiți câte ceva din proiectele dumneavoastră. După aceste spectacole în Coreea vă veți afla și în România, în luna decembrie.

Da, după Coreea, voi fi acasă la Zurich câteva zile, iar în decembrie voi veni la Iași, unde nu am cântat cred că de vreo șapte ani, înainte de a se renova teatrul național și chiar îmi face foarte mare plăcere să cânt pe scena de acasă. Voi cânta o Traviată. L-am invitat și pe dirijorul Igor Ipanovici, cu care eu am făcut înregistrări, anul trecut și anul acesta, pentru un disc „Donizetti Heroines”și chiar zilele acestea a apărut la Sony Classical. Așa că vom putea să facem și o lansare de disc la Iași. Apoi voi veni la București. Pe 20 decembrie am un concert la Sala Radio și mă bucur să cânt din nou la București și pentru că știu că am foarte mulți fani, care mă iubesc și care mă așteaptă.



Jeanine Costache