Arhivă : Interviuri Înapoi

«Sonata a III-a 'în caracter popular românesc' de Enescu este o lucrare splendidă...

Publicat: joi, 19 Septembrie 2013 , ora 11.53


compozitorul a scris în ea cea mai dificilă partitură pentru pian din extraordinara sa muzică de cameră, dar odată intrată în repertoriu se transformă într-o neîntreruptă sursă de satisfacție.»

- pianistul german Thomas Duis își exprimă admirația față de felul în care Enescu a compus pentru instrumentul cu claviatură și față de creația sa în general și vorbește despre importanța muzicii de cameră în evoluția tinerilor interpreți ca și despre colaborarea cu violonistul alături de care prezintă în Festivalul Enescu Sonata a III-a "în caracter popular românesc". Thomas Duis a putut fi ascultat alături de orchestre, în recitaluri sau în concerte camerale pe cinci continente și este profesor la Universitatea de Muzică din Saarbrücken, instituție al cărei rector a fost timp de opt ani.


Cântați la pian într-un program de sonate pentru vioară. Are pianul un rol secundar în literatura pentru vioară?

Absolut deloc! Dacă ne gândim la Beethoven sau la Brahms vedem imediat că titulatura aleasă de ei este mereu "sonate pentru pian și vioară". Și în programul pe care îl interpretăm astăzi - Enescu, Vièrne, Debussy - pianul are o partitură dificilă, uneori este chiar protagonist. Este vorba de un parteneriat între cele două instrumente.


Ați participat la numeroase concursuri - la Concursul Artur Rubinstein de la Tel Aviv ați obținut locul al II-lea în condițiile în care locul I nu s-a acordat - sunteți acum profesor și elevii dumneavoastră se bucură de succes în competiții. Considerați înscrierea la astfel de manifestări obligatorie pentru dezvoltarea artistică a tinerilor?

Probabil că nu are o importanță atât de mare în ceea ce privește îmbunătățirea calității unui muzician, dar în acest fel el câștigă experiență, și pentru că astăzi sunt mulți tineri foarte buni este deosebit de greu să-ți faci o carieră, să obții angajamente pentru concerte, dacă nu ai în curriculum vitae premii la concursuri. Astăzi competițiile sunt, din nefericire aș spune, mai importante decât în trecut.


Susțineți la București un concert cameral. Ce loc ocupă muzica de cameră în activitatea dumneavoastră, Thomas Duis?

Am început prin a fi solist de orchestră, apoi m-am concentrat pe creația pentru pian solo, dar din totdeauna am interpretat și lucrări camerale. Mi-am dat seama că acest tip de a face muzică este extrem de important pentru devenirea unui tânăr pianist - și, bineînțeles, este o formă de muzică în care te simți nemaipomenit de bine! Îmi place foarte mult și de fiecare dată când mi s-a oferit posibilitatea de a o aborda, am acceptat cu mare bucurie. În Laurent Albrecht Breuninger am găsit un violonist excelent, noi colaborăm cu mare plăcere, comunicăm unul cu altul și lucrăm împreună foarte bine. Prin el am descoperit mari compozitori - l-am descoperit de exemplu pe Enescu și chiar am înregistrat împreună integrala lucrărilor pentru vioară și pian, sau violă și pian. Este așadar o colaborare muzicală din care am numai de câștigat.


Ați făcut deci cunoștință cu Enescu prin intermediul colegului dumneavoastră?

Da. Desigur că știam de el, auzisem câteva din lucrările sale, știam că este un compozitor extraordinar, un violonist și un pianist minunat, în plus era și dirijor - Enescu a fost o personalitate uimitoare, prodigioasă. Mi s-a părut foarte bună propunerea lui Laurent Albrecht Breuninger de a face integrala pieselor pentru vioară, respectiv violă și pian - sunt foarte bucuros că s-a ivit această ocazie, muzica de cameră a lui Enescu mi se pare extraordinară.


Sonata a III-a pentru vioară și pian este scrisă "în caracter popular românesc". Cunoșteați cumva muzica tradițională românească sau ați auzit, prin această sonată, pentru prima oară astfel de sonorități, Thomas Duis?

Mai auzisem ceva muzică populară românească, da, și mai ales am fost foarte bucuros când am constatat că la Universitatea de Muzică din Saarbrücken avem câțiva studenți români, pentru că am putut vorbi cu ei despre muzica dumneavoastră, am profitat de cunoștințele lor. Cred că este foarte important să ai contact cu oameni care știu mult despre stilul, mentalitatea, cultura în cadrul cărora se petrece, să zic așa, această muzică. Și trebuie să mai adaug faptul că Sonata a III-a "în caracter popular românesc" conținea cea mai dificilă partitură pentru pian din creația camerală a lui Enescu.


Ați avut de depășit ceva obstacole în această sonată, sau în muzica lui Enescu în general?

Lucrurile diferă de la caz la caz. Să zicem că unele din lucrările sale sunt mai romantice, altele mai puțin. Uneori este suficient să te uiți doar la partitură și îți dai seama că muzica este scrisă în așa fel încât îți va fi ușor să o înveți într-un timp foarte scurt. Sonata a III-a face parte din categoria celor dificile - din punct de vedere al scriiturii pentru pian, al ritmurilor, este greu s-o asamblezi, să pui pianul alături de vioară, mai trebuie să creezi atmosfera corectă. Este o lucrare splendidă și odată ce te-ai apucat să o cânți, nu te vei mai opri - asta mi se pare extraordinar, uneori îți spui, în raport cu o muzică, "acum o las deoparte și cânt altceva", dar la Enescu nici nu se pune problema să vrei o pauză.


Am aflat de la violonistul Laurent Albrecht Breuninger că în cadrul recitalului din Festivalul Enescu interpretați pentru prima dată în public Sonata a 3-a în caracter popular românesc.

Într-adevăr așa este - și faptul că noi cântăm această sonată în Festivalul Enescu, un eveniment muzical celebru, este un lucru foarte serios și reprezintă o onoare pentru noi.

Interviu realizat de Maria Monica Bojin