Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviul cu organistul american Cameron Carpenter

Publicat: miercuri, 18 Septembrie 2013 , ora 11.49


De ce acest titlu: teatrul orgii?

Orga este ea în sine ca o scenă, mai mult ca oricare alt instrument. Ea poate fi "reinventată" sau redescoperită. În viziunea mea, orga are foarte puțin de-a face cu tradiția istorică a acestui instrument, atât de mult legată de biserică. Este mai degrabă o entitate istorică, teatrală, care se poate reformula - mă refer la o orgă mare. În viziunea mea este nevoie de a gândi dincolo de tradiție, de o "tabula rasa" în așa fel încât organistul să fie eliberat de moștenirea manierelor precedente de tratare a instrumentului, încât să își poată găsi propria sa muzică - așa cum încerc eu să fac.


De aceea poate s-a spus că vizați o "revoluție" în arta organistică!

Poate că acesta a fost unul dintre motive!!!


Cum v-ați descrie singur? Vă întreb pentru că am găsit în cronicile unora dintre concertele pe care le-ați prezentat atribute atât de diferite: de la copil minune la virtuoso matur, show-man, dar și revoluționar ca tehnică sau aranjamente interpretative…

Mi-e greu să mă cataloghez în asemenea cuvinte. Simt că fac ceva absolut necesar acum. Rolul meu este să transform în realitate sonoră ceva ce nu s-a mai făcut, să le ofer oamenilor ceva ce nu au ascultat încă sau, poate, despre care nici măcar nu au auzit că există!


Acest mod de explorare a universului muzical poate fi considerat o reflectare a unor aspecte legate de cultura americană actuală?

Nu aș formula astfel. Nu cred că ceea ce fac eu are vreo conotație naționalistă, americană sau non-americană; nu cred că o asemenea manieră de abordare artistică vine din optica unei națiuni, ci din cea a unui individ. Sunt și artiști din alte zone care gândesc astfel. Există poate în cultura americană unele aspecte care încurajează o asemenea abordare sau care stimulează individul să inventeze ceva dincolo de tradiție. Există - de pildă - în cultura americană tendințe care amestecă în mod firesc diferite tipuri de muzică și acesta este un spațiu din care mă simt mândru că fac parte: un exemplu în acest sens ar fi că prima lucrare așa zis clasică pe care am interpretat-o a fost Ragtime de Scott Joplin! Este ceva chiar simbolic pentru că Scott Joplin însuși a traversat cu dezinvoltură granițele (nu a fost de fapt nici un compozitor tocmai "clasic" dar nici unul într-adevăr de jazz, a ocupat de fapt un loc aparte în istoria muzicii americare) și acesta a fost primul meu contact direct cu o muzică pe care o iubesc foarte mult.


Ați cântat însă și Chopin și Musorgski, ați realizat aranjamente pentru orgă după partiturile lor. Vă simțiți undeva mai... "acasă" sau căutați să vă redescoperiți în fiecare ipostază?

Nu încerc neapărat să mă redescopăr pe mine în fiecare partitură, ci mai degrabă să explorez o lucrare și să prezint ceea ce este mai important acolo din punctul meu de vedere, pentru mine. Poate că ar fi mai simplu să spun doar că - de exemplu - muzica pe care o selectez pentru programele recitalurilor mele este doar cea care într-adevăr îmi place, care mă atrage pe mine și pe care simt că trebuie să o aduc în lumea mea! Orga are un loc al ei special, bizar, determinat de legăturile ei cu biserica, de tehnologia caracteristică ei, de istoria ei îndelungată... Din aceste cauze dar și datorită altor factori este necesar să reinventez (până la un anume nivel) muzica pe care vreau să o interpretez. Ca artist, cazul meu este cumva ironic: deși am cântat toată literatura scrisă pentru orgă de Bach, Franck, Liszt și așa mai departe, oricât de mult iubesc aceste lucrări ele nu au constituit niciodată muzica mea preferată ...Nu în maniera în care o reprezintă creația altor compozitori pe care îi cânt (cum sunt Rahmaninov, Medtner, Godovski, Percy Grainger și mulți alții) muzica de film, jazz-ul și, desigur, improvizația care are o semnificație foarte importantă pentru mine. Deci, concepția mea pornește de la o anumită muzică și apoi îmi pun problema de a face ca orga să i se potrivească.


Sunteți catalogat adesea ca "Show-man". Considerați că Muzica are și o componentă vizuală?

De fapt n-aș ști să definesc ce înseamnă un show-man. Conceptul în sine mi se pare anacronistic deoarece implică (prin chiar existența sa) că muzica nu ar fi altfel un show (un spectacol) ceea ce - categoric - este! Eu cred cu certitudine că muzica are și o componentă vizuală. Atunci când catalogăm pe cineva Show-man de fapt îi estompăm din calitățile sale de muzician, parcă îl considerăm mai puțin... artist, ceea ce mi se pare complet eronat!


Anul trecut ați fost distins cu premiul Leonard Bernstein. Ce reprezintă acesta?

Păi... este vorba despre un trofeu din sticlă, de 10 cm înălțime, de așezat pe un raft. Dar presupun că nu asta vă interesează! Pentru mine înseamnă foarte mult nu ca premiu în sine, ci pentru că Leonard Bernstein a fost un mare personaj din punctul meu de vedere, una dintre cele mai importante personalități muzicale și pedagogice ale secolului XX. Ceea ce el ne-a dăruit ca muzicieni și acele drumuri către care ne-a călăuzit pentru a explora singuri constituie un imbold extrem de puternic. Iată de ce m-am simțit foarte onorat de un asemenea premiu.


A fost experiența anilor la Julliard School of Music o întâlnire cu tradiția sau mai degrabă o ispită de a sparge tiparele ei?

Nu aș numi experiența de la Julliard chiar ...tradițională; în general un asemenea context ne motivează să descoperim singuri ceea ce înseamnă de fapt tradiția. Cam asta mi s-a întâmplat și mie acolo (mai mult sau mai puțin). Am încercat să absorb cât mai mult din aspectele tradiționale, dar și să îmi dezvolt modul personal de a privi această moștenire muzicală în așa fel încât să îmi pot contura o viață muzicală proprie. Dintr-o astfel de perspectivă la Julliard mi-am putut dezvolta abilitățile.

În cazul meu se poate vorbi despre preluarea unor tradiții și altfel: tradiția interpretului care oferă un spectacol în sine, tradiția celui care este și compozitor și virtuoz și improvizator, autor de aranjamente și transcripții, cam cum a fost Liszt dar și mulți alții. A vorbi despre tradiție implică și multe dimensiuni relative: depinde la ce aspecte ne referim.


Ce urmăriți atunci când vă adresați publicului, ce vă mulțumește în reacțiile acestuia?

N-aș putea să spun că sunt întotdeauna încântat. Și cred că nici ascultătorii nu sunt întotdeauna mulțumiți de muzica mea!!! Am crezut mereu că cele mai profunde și mai benefice experiențe artistice sunt cele complexe în plan emoțional. Desigur că mă străduiesc să îmi onorez publicul - nu am nimic împotriva unui auditoriu care să se declare mulțumit la final, să aplaude - dar aș vrea să îl slujesc oferindu-i o experiență emoțională cât mai bogată, mai complexă: uneori agreabilă, alteori profundă, câteodată generatoare de reflecții, alteori doar distractivă, cât mai multe aspecte care, până la urmă (pe parcursul unui ceas și jumătate) să îl facă pe ascultător să se gândească, să simtă ce înseamnă viața, ce înseamnă el ca persoană...


În afară de muzică, ce vă pasionează, ce vă preocupă?

Moda, desigur! Un stil evident personal prin care încerci să transformi viața într-o formă de artă - este un obicei al meu și pot spune că acesta (cam ca și muzica) este un lucru pe care nu am ales realmente să îl fac (desigur, îmi face plăcere!), ci pe care simt că trebuie să îl practic, mă preocupă și o fac cu mare bucurie. Este o altă formă de exprimare.

Interviu realizat de Anca Ioana Andriescu