Arhivă : Interviuri Înapoi

Pentru Fabio Biondi, Vivaldi în prezent înseamnă: Artă, Cercetare, Filozofie și... Sunet

Publicat: marți, 17 Septembrie 2013 , ora 11.08

«Mi se pare foarte firesc ca noi, italienii, să avem propria noastră abordare interpretativă diferită față de austrieci, olandezi sau cei din nordul continentului; cred în această varietate dar, în paralel, cred că ideea de a accede, de a cunoaște stiluri diferite poate conduce la o extraordinară îmbogățire a discursului. Trebuie întotdeauna să admirăm, să respectăm maniera de a cânta a celorlalți căci în fiecare opțiune există un anumit mister, o anume fascinație.

Nu cred deloc că noi, italienii, suntem singurii buni interpreți ai muzicii italiene, consider că sunt versiuni Vivaldi foarte interesante realizate și de italieni, dar și de englezi sau de austrieci. Cum pe vremea lui Vivaldi muzica era exportată peste tot și fiecare o interpreta pe baza propriului său bagaj cultural cred că și noi trebuie să fim toleranți și să acceptăm variante diferite asupra creațiilor aceluiași compozitor.

Ce mi se pare extraordinar astăzi este faptul că publicul are acces la atât de multe posibilități de a cunoaște muzica lui Vivaldi cântată și de italieni dar și de englezi, germani sau francezi. Muzica este un limbaj cu adevărat universal și nu trebuie încătușată în mentalități.» - Fabio Biondi, violonist și dirijor


Ansamblul Europa Galante a fost numit "un Ferrari al interpretării Muzicii Barocului Italian". Să fie oare o trimitere la calitatea remarcabilă dar și la tehnica deosebită a acestei formații?

Este în mod evident un compliment căci înseamnă că orchestra este apreciată; mă face însă să râd căci este un fel de metaforă care te face să te gândești la o calitate foarte înaltă și - pe de altă parte - se referă, sper eu și la această preocupare permanentă de a cerceta, de a investiga, de a deveni în fiecare zi mai buni. În meseria noastră suntem datori să ne perfecționăm continuu, să căutăm acele modalități de a ne îmbogăți zestrea de cunoștințe. Probabil că de aceea a fost făcută o asemenea comparație cu Ferrari - o mașină care aduce mereu modificări, care încearcă să fie an de an mai bună și pentru care se fac cercetări în acest sens. Trăim într-o lume destul de dură, în care totul se schimbă foarte rapid.


Căutați un model anume sau un stil cât mai aproape de autenticitatea epocii?

Este o cercetare destul de profundă. Toată lumea se referă la Baroc folosind termenul "autentic", dar acesta implică de fapt un proces de "formalizare" foarte dificil astăzi. Condițiile de audiție, societatea s-a schimbat foarte mult din secolele 17 - 18 până în zilele noastre și nu putem refuza să fim oameni moderni. Cred că mai mult decât autenticitatea importantă este bogăția unui vocabular, în primul rând de natură "fonică" - se cântă pe instrumente de epocă, se caută reproducerea unui anumit timbru, a unei estetici a epocii dar ceea ce agită foarte mult această lume a reevaluării barocului este accesul la informații extrem de interesante, din ce în ce mai bogate mai ales despre limbajul vremii. Avem modele, avem informații care detronează anumite clișee. Totul se schimbă continuu și se caută un anumit stil, înțeles ca o manieră de interpretare îmbogățită mereu prin noi informații și care, în primul rând, trebuie să servească muzica. Este ceva foarte important: să respecți muzica, să iubești acest repertoriu, să încerci să cânți paginile fiecărei epoci, fiecărui stil, fiecărei școli, fiecărei zone geografice relevând ascultătorului acele atribute care conturează diferențele culturale dintre o țară și o alta, dintre toate acele școli despre care se amintește în istoria muzicii.


Știu că ați efectuat cercetări asupra partiturilor lui Vivaldi la Manchester, la Dresda, la Torino. Ce a adus contactul cu aceste manuscrise în maniera de interpretare a muzicii lui Vivaldi ?

Cercetarea manuscriselor reprezintă o parte indispensabilă a muncii noastre. Cred că trebuie să rămânem mereu legați de acest aspect al activității. Manuscrisele, bibliotecile sunt extrem de importante: ne oferă contactul cu materialul muzical în sine, cu partiturile epocii respective. De exemplu, în unele manuscrise ale lui Vivaldi - și mă refer la scriitura pentru violină - poți găsi chiar (din când în când) notații ale digitației folosite de Vivaldi însuși sau de elevi ai săi, ceea ce ne spune mult despre ce fel de timbru a dorit să fie auzit, despre poziția utilizată pentru anumite pasaje. În paralel, în biblioteci putem găsi și manuscrise apropiate de școala vivaldiană realizate de alți compozitori, oferindu-ne, de asemenea, informații relevante cum ar fi tempo-ul (metronomic), orchestrația, frazarea muzicii. Vedeți, eu cred că în abordarea actuală a muzicii baroce este foarte periculoasă ideea că prin cercetările noastre suntem meniți să distrugem o anumită rutină modernă: cea a anilor 1960 - '70, când oamenii obișnuiau să cânte - mai mult sau mai puțin - cumva "egal" toată muzica. Astăzi, Muzica Barocă riscă sa fie o "rutină" contrară, bazată pe un fel de clișeu: o cercetare prea puțin sistematizată. Analiza manuscriselor ne ajută foarte mult să diferențiem, să reușim să reliefăm acele atribute definitorii pentru fiecare autor, epocă sau stil; ne permite să înlăturăm cât de cât această "rutină barocă" și să demonstrăm că - de exemplu - chiar în cazul lui Vivaldi, de-a lungul vieții sale au existat modificări ale limbajului componistic. Putem astăzi să conturăm elemente specifice pentru lucrări scrise de Vivaldi în perioada tinereții sau a maturității, pentru partituri destinate Veneției sau Romei.


Presupun că asemenea studii sunt foarte utile pentru apropierea de maniera specifică de ornamentare, pentru nuanțarea caracterului improvizatoric solicitat adesea de o astfel de creație...

Aveți dreptate. Este un aspect indispensabil. Ornamentația face parte integrantă din această muzică, mai ales când se vorbește despre Vivaldi, despre Veneția, despre acest areal geografic în care improvizația constituia un element definitoriu pentru recunoașterea autorului, interpretului. Dar tocmai din acest motiv a abuza de ornamentare în muzica ce nu presupunea o asemenea abordare poate fi o eroare. Vă dau un exemplu: improvizația debordantă, narcisistă, cu referire la personalitatea vivaldiană nu trebuie folosită la fel în cazul lui Corelli sau al altor autori din alte zone ale Italiei, unde se practica un alt stil de ornamentație muzicală.


Interpretați și pagini concertante dar și partituri de operă scrise de Vivaldi. Există apropieri dar și diferențieri!

Cazul Vivaldi este unul foarte deosebit. E drept că a fost (nu de puține ori) criticat de contemporani pentru scriitura sa vocală prea asemănătoare celei pentru violină. Cred că este adevărat în mare măsură. Dar Vivaldi a fost un om de teatru și maniera sa componistică în planul operei a fost foarte interesantă ceea ce face ca interpretarea acestor partituri să fie una plină de satisfacții. Însă trebuie să fim și critici recunoscând că scriitura sa pentru voce este uneori "otrăvită" de această cunoaștere excelentă a viorii ceea ce face ca liniile vocale să fie câteodată foarte solicitante pentru cântăreți, fiind considerate prea violonistice! Apar dificultăți de natură tehnică ce pot fi depășite prin alegerea unor tempo-uri corecte și, uneori, prin modalități de "umanizare" a scriiturii.


Veniți din Palermo, dar ați studiat și la Viena. Ați corelat probabil aceste două tipologii de școală instrumentală: italiană și austriacă?

Desigur. Cred că este unul dintre aspectele interesante ale vieții unui muzician. Cred cu fermitate că aspectele culturale în care te naști sunt foarte importante. Astfel, aș putea spune că sunt cumva împotriva globalizării. Consider că fiecare personalitate din domeniul artei în general (și nu numai al muzicii) trebuie să demonstreze o anumită relație cu propria sa cultură. Mi se pare foarte firesc ca noi, italienii, să avem propria noastră abordare interpretativă diferită față de austrieci, olandezi sau cei din nordul continentului; cred în această varietate dar, în paralel, cred că ideea de a accede, de a cunoaște stiluri diferite poate conduce la o extraordinară îmbogățire a discursului. Trebuie întotdeauna să admirăm, să respectăm maniera de a cânta a celorlalți căci în fiecare opțiune există un anumit mister, o anume fascinație.


Cântați pe o violină Andrea Guarneri din 1686. Mulți afirmă că Guarneri are un sunet mult mai plin, mai bogat față de finețea violinelor Stradivari!

Da, se spune în mod frecvent așa. Vedeți, eu consider că sunetul este un concept foarte personal. Este adevărat că instrumentele ne ajută enorm, având până la urmă și ele o personalitate a lor dar cred că sunetul este în primul rând al nostru, fiind determinat mai ales de obiectivele interpretului. Vă povestesc o istorioară foarte nostimă referitoare la unul dintre marii violoniști ai deceniilor trecute: Jascha Heifetz. Cineva i s-a adresat: Maestro, am avut ocazia să ascultăm sonoritatea extraordinară a instrumentului dumneavoastră, sunetul acestui Stradivari este fenomenal, are un caracter extraordinar! Atunci Jasha Heifetz a luat vioara în mână, a dus-o la urechea sa, a stat puțin și apoi a replicat: "e ceva bizar, eu nu aud nimic"!

Interviu realizat de Anca Ioana Andriescu