Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu pianistul William Howard

Publicat: miercuri, 4 Septembrie 2013 , ora 10.38

"Este important pentru un concert să existe un public care să asculte. Cât de bine cânți o piesă fără un public nu înseamnă nimic, dar cu un auditoriu se produc interesante modificări în alchimia interpretării. Nu pot să-mi imaginez să cânt fără ca oamenii să mă asculte". William Howard

"There was much to enjoy in this concert including that special soft-edged precission that is the Schubert Ensemble'strademark"- Daily Telegraph

("A fost o atât de mare bucurie la acest concert incluzând acea rigoare catifelată proprie Ansamblului Schubert").


Fiți binevenit din nou în România. Ce înseamnă pentru dumneavoastră participarea la Festivalul Internațional "George Enescu"?

Este foarte emoționant pentru mine și colegii mei, deoarece suntem pasionați de muzica lui George Enescu. În ultimii ani i-am interpretat câteva piese. În primul rând este un fapt deosebit să venim la București să interpretăm pentru publicul din România și să întâlnim melomanii, muzicienii români și să vizităm țara natală a lui George Enescu. Așteptăm cu nerăbdare.


Ați lansat de curând două discuri cu opusuri enesciene. Cum se poate defini această muzică în context european?

Cred că Enescu face parte din marea tradiție europeană. El și-a definit un limbaj particular. În timpul în care mulți creatori părăseau tonalitatea, Enescu a preluat limbajul romantic târziu și l-a modelat realizând ceva complet unic. Cred că muzica lui este importantă prin finalitatea ei, dar este interesantă modalitatea în care Enescu s-a conectat la tradiție. El poseda cunoștințe deosebite în ceea ce privește esența muzicii, ceea ce înseamnă și astăzi foarte mult.


În afara celor două opusuri pentru corzi și pian v-ați interesat și de Trio-ul său.

Am înregistrat Trio-ul în la minor, care va fi lansat pe CD în septembrie 2014. Este un opus frumos pe care l-am făcut cunoscut și publicului de aici cu doi-trei ani în urmă. Am fost fericiți s-o facem.


În cadrul Festivalului Internațional
"George Enescu"aveți un interesant program ce va cuprinde lucrări de Frank Bridge, Gabriel Faure și George Enescu. A fost propunerea dumneavoastră?

Suntem foarte onorați să oferim un program care are profunde legături cu Cvartetul cu pian de George Enescu, lucrări înrudite cu acesta. În program a fost inclus profesorul lui Enescu, vom realiza Cvartetul nr.1 de Gabriel Faure, iar lucrarea interesantă a lui Frank Bridge a fost compusă în același an cu opusul enescian. Este o piesă foarte diferită de cea a lui Enescu - două lucrări compuse în același an, cu stiluri atât de deosebite.


Anul 1983 a marcat debutul acestui ansamblu. De ce v-ați intitulat Schubert?

Când ne-am întâlnit să cântăm pentru prima oară împreună am ales cvintetul Păstrăvul - un opus drag. Structura ansamblului este neobișnuită - vioară, violă, violoncel, contrabas și pian - dar este aceea a opusului schubertian. Am considerat că este un nume potrivit. De atunci, lumea este puțin încurcată, confuză și se-ntreabă dacă interpretăm numai opusuri ale patronului nostru. În fond, doar patru-cinci lucrări de Schubert față de alte 190 din repertoriul nostru.


Anul acesta aniversați 30 de ani de activitate artistică. Cum veți celebra acest eveniment?

Avem în acest an două manifestări distincte, în Londra, în două locuri importante - în martie am avut o serie de trei concerte la King'sPlace. O nouă locație în Londra, inaugurată cu doar patru-cinci ani în urmă și una dintre aceste seri a fost dedicată lui Enescu, iar la sfârșitul anului vom avea o gală aniversară la Wigmore Hall, locul de top pentru muzica de cameră și care este sala noastră preferată.


Aveți domnule William Howard, proiecte speciale de înregistrări?

Am realizat două înregistrări cu opusuri de George Enescu, ne vom reîntoarce la muzica franceză - la Saint Saens și Chausson, programate pentru 2015. Alte proiecte se află în discuție. Mai există o piesă de Enescu, Cvintetul cu pian, scris în 1897, când era foarte tânăr, aflat în manuscris și care încă nu a fost editat. Încă nu am avut ocazia să văd o copie a acestui manuscris, dar ar fi un proiect interesant dacă am putea să găsim piesa.


Aveți un repertoriu foarte bogat, de la clasic la foarte modern. Mulți creatori s-au dedicat opusurilor. Aveți un compozitor preferat în afară de Schubert
?

Este o întrebare dificilă. Multe opusuri ne fac plăcere să le interpretăm. Pentru mine personal Dvorak, Faure și Enescu se află în fruntea listei de preferințe și pe care ansamblul i-a interpretat adesea. Am ajuns la Enescu prin intermediul lui Faure, a lucrărilor sale târzii, mai puțin cunoscute și rar interpretate. Le-am inclus într-un festival cu câțiva ani în urmă. Cred că este o muzică deosebită și astfel am ajuns să cercetăm creația enesciană, similară pe alocuri stilistic. Iar călătoria noastră în universul lui George Enescu ne-a făcut să fim pasionți de opusurile sale.


George Enescu este un creator al secolului XXI?

Da, sigur. Mulți oameni găsesc că muzica lui este greu de ascultat, de înțeles. Dar ai nevoie să te familiarizezi cu stilul său. Muzica lui se-ndreaptă mai mult către clasic decât către folclor și avem reacții pozitive imediat, în ceea ce privește conținutul. Cred că timpul său a venit în secolul XXI.


Vă considerăm un promotor pasionat al muzicii lui Enescu, fapt pentru care vă mulțumim. Domnule Howard sunteți fondatorul Ansamblului Schubert. Ce ne puteți spune despre ceilalți membri
?

Colegii mei, mă simt foarte norocos să am asemenea colegi, oameni extraordinari, persoane cu diferite stiluri, preocupări. Ceea ce este cel mai important este faptul că avem același scop, același țel muzical, lucrăm bine împreună. Avem multe trăsături comune, diferențele între noi stimulează imaginația artistică a ansamblului. Nu am fost toți de la înființare, ci doar trei, Jane Salmon-violoncel, Peter Buckoke-contrabas și cu mine am fost din 1983. Cu 25 de ani în urmă ni s-au alăturat Douglas Paterson-violă și Simon Blendis-vioară. Timpurile s-au schimbat mult și cred această îmbinare de personalitați pe care o avem astăzi este cea mai bună, foarte specială.

În activitatea dumneavoastră, cum reușiți să îmbinați latura concertistică cu cea didactică?

Cred că este important să le îmbini. Vorbesc în nume personal. Îmi place să predau. Este foarte frumos să desfășori o activitate educativă împreună cu ansamblul. Găsești noi modalități de predare studenților, chiar și în compania publicului. Există mai multe tehnici educaționale să-i înveți muzica nouă. Lucrăm mult cu tineri creatori, ajutându-i să înțeleagă cum trebuie să scrie pentru diverse instrumente și deoarece am lansat multe comenzi pentru opusuri noi, aceasta devine o parte importantă a muncii noastre. Cred că latura educațională este foarte stimulatoare și pentru noi. Ne gândim mereu la noi modalități de educare, predăm, avem dialoguri, interpretăm piese și vorbim despre ele. Realizăm toate acestea în diferite locuri, școli, universitați, conservatoare și în săli cu public. Pentru noi, toate acestea sunt stimulatoare pentru munca noastră de pe scenă. Cele două laturi merg foarte bine împreună.


Domnule Howard aveți vreo teamă pentru muzica clasică, într-o epocă a tehnologizării?

Avem o oarecare teamă, dar suntem întotdeauna încurajați de puterea muzicii care fascinează tinerii și vârstnicii deopotrivă. Modul în care muzica este prezentată publicului se va schimba, dar întotdeauna s-a schimbat de-a lungul secolelor. Astazi diferă mult față de secolul al XIX-lea sau al XVIII-lea. Și sunt sigur, dacă pui ceasul înainte va fi surprinzător pentru noi. Dar adevărata muzică, esența ei, va fi cea care va susține această relație între auditoriu și muzicieni. Sunt convins că muzica pe care o iubim va continua să fie importantă pentru oameni.


În afara muzicii, ce vă face să vă simțiți liber?

Îmi place să mă aflu în natură. Zilele trecute m-am plimbat mult în nord-estul Marii Britanii. Cred că acesta este sentimentul cel mai reconfortant pentru un instrumentist, să se plimbe în natură, în munți. Acesta reprezintă un interes constant al meu.


Ce înseamnă pentru dumneavoastră și ansamblu un concert live și cum îl puteți defini?

Este important pentru un concert să existe un public care să asculte. Cât de bine cânți o piesă fără un public nu înseamnă nimic, dar cu un auditoriu se produc interesante modificări în alchimia interpretării. Nu pot să-mi imaginez să cânt fără ca oamenii să mă asculte. Publicul se schimbă atât de mult în funcție de țară, de vârstă și este întotdeauna o provocare să te confrunți cu un nou auditoriu și întotdeauna îți schimbă ceva în interpretare. Îmi place acest sentiment de permanentă cercetare, de confruntare cu noul și acesta susține activitatea noastră.


În încheierea interviului nostru ați dori să adresați câteva cuvinte publicului nostru?

Aș dori să mulțumesc publicului român pentru acest minunat compozitor care ne aduce în România, în septembrie și să transmit că astept cu nerăbdare să mă reîntorc în București, în România.


CV A
nsamblul Schubert

Înființat - 1983 la Londra

Membri: William Howard (pian)

- Simon Blendis (vioară)

- Jane Salmon (violoncel)

- Douglas Paterson (violă)

- Peter Buckoke (contrabas)

A realizat peste 30 de CD-uri. A interpretat în primă audiție mondială peste 80 lucrări dedicate.

2010 - I s-a acordat titlul Best Chamber Ensemble Award.

Interviu realizat de Irina Hasnaș