Arhivă : Interviuri Înapoi

Alexandru Tomescu la finalul Turneului Stradivarius Bach to Basics

Publicat: joi, 6 Iunie 2013 , ora 15.51

"Bach to Basics" s-a intitulat turneul susținut de violonistul Alexandru Tomescu în perioada 10 - 29 mai 2013. Vioara Stradivarius Elder Voicu a putut fi ascultată în 12 biserici din tot atâtea orașe ale țării, într-un nou spectacol sincretic: anul acesta, Sonatele și Partitele pentru vioară solo de Johann Sebastian Bach au fost prezentate de muzician în combinație cu un spectacol de lighting design, special conceput pentru a scoate la iveală lumina din fiecare lucrare. Stradivarius "Bach to Basics" a completat triada spectacolelor sincretice prezentate de Alexandru Tomescu începând din 2011, ediția a șasea a Turneului Stradivarius invitând publicul la o explorare a propriei spiritualități, filtrată de muzica serenă a lui Johann Sebastian Bach. Orașele vizitate de Turneul Național Stradivarius în 2013 au fost Brașov, Târgu Mureș, Cluj-Napoca, Baia Mare, Oradea, Timișoara, Dumbrăveni, Iași, Bacău, Constanța, Pitești, București. Mai multe informații vă invit să citiți într-un interviu cu protagonistul turneului, violonistul Alexandru Tomescu.


S-a încheiat recent ediția 2013 a turneului Stradivarius. Ce a reprezentat pentru dumneavoastră Bach to Basics?

A însemnat o foarte mare bucurie, în primul rând muzicală, aceea de a prezenta unui public extrem de numeros, să spunem chiar copleșitor prin prezența sa, una dintre lucrările muzicale care mi-este cea mai dragă, și anume Integrala Sonatelor și Partitelor pentru vioară solo de Johann Sebastian Bach. Un adevărat maraton de peste două ore și jumătate, care a avut darul de a ține cu sufletul la gură mii de oameni în toată țara. Nu a fost doar un turneu despre muzică, ci a avut și o latură caritabilă. Intrarea a fost liberă la toate concertele și am îndemnat publicul să-și deschidă inima și atenția către copiii orfani aflați în grija Fundației Hope and Homes for Children Romania. Rezultatele au fost spectaculoase, aș putea spune, deoarece prin cele 12 concerte s-au strâns nu mai puțin de 57.749 de lei sau de gânduri bune, cum vreți să le spuneți.


Ați fost aplaudat în cele 12 orașe de peste 20.000 de oameni. În care dintre ele ați rezonat cel mai bine cu publicul sau care dintre catedrale v-a impresionat în mod special?

E adevărat că nu au fost două spații identice, dar mi-ar fi greu să singularizez un singur loc, pentru că peste tot muzica lui Bach a reușit să creeze acea stare specială de spiritualitate, acea comuniune. Muzica este una dintre puținele lucruri inventate de om care are acest dar, de a ne aduce împreună și de a apela direct la sensibilitatea noastră, fără să mai fie nevoie de alte detalii.


Programul a fost în mod cert unul extrem de solicitant, cum a evoluat interpretarea lui de la începutul până la finalul turneului
?

Eu sper că a evoluat de la bine spre încă și mai bine. Sigur, pentru mine a fost o adevărată experiență, nu doar fizic, referitoare la durata foarte consistentă a concertului, cât una spirituală, fiindcă există o diferență extrem de mare în a cânța și o sonată de Bach, o partită sau Ciaconna și cu totul altceva este să le ai pe toate în mână, în aceeași stare, să le prezinți împreună, una după cealaltă, fără pauză, publicului. Dintr-o dată, ai viziunea ansamblului și aceasta este o viziune rară. Pentru mine a însemnat un foarte mare progres spiritual, în primul rând și, bineînțeles, muzical.


Iar după ultimul concert de la București, nu ați luat vacanță, ci ați realizat o serie de înregistrări. Cum au decurs ele?

Da, am dorit să păstrez tradiția începută acum trei ani, după ediția 2011, cu Capriciile de Paganini și am dorit să păstrez această stare de concert, energia existentă acolo, s-o fixez într-o înregistrare de cea mai bună calitate posibilă. Jacob Händel este mai mult decât un inginer de sunet extraordinar, laureat cu premiul Grammy, este și un foarte bun prieten. Cred că această relație apropiată este extrem de importantă pentru o realizare de succes, fiindcă cel care stă în spatele microfonului trebuie să te înțeleagă mai bine ca oricare altul, trebuie să rezoneze cu tine și să știe cum să comunice. A fost o reală încântare, mult mai solicitantă decât concertele propriu-zise și aș putea spune că a fost încheiată cu succes. Abia aștept să ascult primele track-uri de pe disc.


Deși ne aflăm încă sub impactul Stradivarius Bach to Basics, ne întrebăm dacă există deja idei conturate pentru turneul de anul viitor.

Idei am pentru încă vreo 20 de turnee. Acum totul va fi să poată fi puse în practică.


Interviu realizat de Andreea Chiselev