Arhivă : Interviuri Înapoi

Muzica românească - din nou în centrul atenției pe cel mai nou disc al pianistei Raluca Știrbăț

Publicat: joi, 18 Aprilie 2013 , ora 11.13

Discutăm despre recent lansatul album apărut în 8 aprilie 2013, o realizare sub egida casei Gramola din Viena; un disc reunind lucrări de Franck, Debussy, Bartók, dar și de Mihail Jora și George Enescu. Așadar, preocuparea dvs. pentru muzica românească este dovedită și de această dată. Discul se numește Go-Between - Între dans și vis. De ce acest titlu și care sunt punctele de atracție ale noului album din punctul nostru de vedere, al românilor - pentru că există aceste puncte de atracție?

Programul acestui disc s-a adunat în jurul unui pol magnetic pe care l-au constituit inițial Pièces Impromptues op. 18 de George Enescu și Suita "Joujoux pour Ma Dame" de Mihail Jora. Știam încă de acum doi ani, după apariția primului meu disc, că doresc să imprim aceste lucrări cât mai repede. În cazul pieselor lui George Enescu a trebuit să mai aștept un pic, pentru că am vrut să fac asta abia după ce confrunt direct manuscrisul original - și bine am făcut, pentru că, din păcate, edițiile noastre conțin multe și grave erori. Sunt niște piese absolut excepționale, care ar intra imediat în repertoriul pianiștilor din toată lumea. Această muzică merită și-i datorăm o reeditare cât mai repede.


Ați apelat la manuscrisul original, să înțelegem…

Sigur că da. Mulțumesc pe această cale și personalului de la Biblioteca Academiei din București, în special celor de la cabinetul de muzică, pentru că mi-au pus aceste manuscrise la dispoziție. Le-am confruntat, există din păcate foarte multe greșeli - de ritm, de text muzical, de înălțimi ale sunetului, de alterații, foarte multe omisiuni - nici nu le pot enumera.


Albumul aduce o premieră importantă - suita "Joujoux pour Ma Dame" de Jora, pentru prima dată pe disc.

Din câte știu, există ceva imprimări sporadice, probabil prin arhive, nevalorificate. Este o piesă absolut excepțională, care încântă și cucerește pe oricine - de la simplu meloman ascultător, până la specialist sau regizor de sunet. Același lucru s-a întâmplat și cu echipa Gramola în momentul în care am interpretat-o într-un concert acum doi ani - au vrut neapărat să fie prezentă pe disc. Și nu trebuie să uităm că "Joujoux pour Ma Dame" l-a încântat pe celebrul editor al editurii vieneze Universal Edition, Emil Hetzka, în 1925, când el a publicat-o. Deci, "Joujoux" a fost publicată în același an în care a fost compusă. Este inexplicabil de ce o piesă de o mare valoare, de mare șarm, de mare frumusețe și mare succes la public este, totuși, mult prea puțin cântată și nu a fost până acum imprimată pe disc. Sper ca de acum încolo lucrurile să se schimbe.


Cei de la casa de discuri au fost deschiși la această propunere de playlist a CD-ului, cu două lucrări românești?

Sigur că da. În primul rând, eu am avut libertatea să fac propriile propuneri, dar, vă repet, au fost extraordinar de încântați de Mihail Jora și apoi toate celelalte piese, împreună cu Enescu, Debussy, Franck și Bartók s-au atras cumva, s-au întregit. Pe acest disc muzicile au foarte multe puncte de legătură, puncte în care se ating, fără însă să fi fost la momentul respectiv influențate în mod direct.

Aș invita melomanii bucureșteni să descopere această muzică extraordinară marți, 30 aprilie, în Sala Mare a Ateneului Român de la ora 19,00 și sunt convinsă că vor descoperi muzici mai mult cântate, mai puțin sau chiar deloc cântate - adevărate comori pe care stăm și, din păcate, nu le valorificăm îndeajuns.

Interviu realizat de Ștefan Costache