Arhivă : Interviuri Înapoi

Violonistul David Grimal, invitat la Ateneul Român

Publicat: vineri, 15 Martie 2013 , ora 13.40

Un program muzical consacrat în întregime creației compozitorilor francezi l-a adus, pe 14 și 15 martie, la conducerea Orchestrei Filarmonicii bucureștene pe maestrul Christian Badea. Selectate din epocile Romantismului și Impresionismului, partiturile ce au alcătuit afișul serii muzicale au parcurs treptat drumul de la caracterul strălucitor al Uverturii Carnavalul roman de Hector Berlioz, până la cele trei schițe simfonice cu caracter descriptiv, intitulate Marea și create de Claude Debussy. Totodată, în postura de solist s-a aflat un muzician francez cunoscut deja publicului din țara noastră: David Grimal.

În cadrul concertului de la Ateneul Român au putut fi ascultate, în tălmăcirea violonistului francez, două lucrări care deși aparțin aceleiași perioade muzicale, transmit, prin intermediul elementelor de limbaj artistic și al stilului, mesaje diferite - celebrul Poem pentru vioară și orchestră op.25 de Ernest Chausson, încărcat de lirism misterios și Havaneza compusă de Camille Saint-Saens, pasională datorită ritmului specific habanerei hispanice. Despre cele două lucrări pe care le-a prezentat în cadrul serii, David Grimal ne-a dezvăluit câteva detalii.


David Grimal: «Am cântat aceste piese destul de frecvent, mai ales în acest an, în Japonia și Franța și m-am bucurat mult că am avut prilejul de a le interpreta și pe o scenă românească. Cele două piese reprezintă pentru mine o combinație foarte interesantă de stiluri ale muzicii franceze - Poemul de Chausson fiind romantic și trist, iar Havaneza de Saint Saens - strălucitoare și plină de sonorități dulci. Sunt două ipostaze artistice ale sufletului francez. În ceea ce privește interpretarea, caracterul diferit al muzicii înseamnă culori timbrale diferite, de fapt însăși subiectul celor două opusuri este diferit: însă nu trebuie să gândești foarte mult atunci când le cânți, ci trebuie să simți, să le trăiești. Nu seamănă cu muzica germană, unde structura este deosebit de importantă. Totul se bazează pe bun simț, pe sentiment și rafinament.»


Cum s-a dovedit colaborarea cu Orchestra Filarmonicii bucureștene și cu dirijorul Christian Badea?

D.G.: «A fost o colaborare foarte reușită. Nu mă aflu pentru prima oară în România, însă este pentru prima dată când lucrez cu dirijorul Christian Badea. Mă bucur foarte mult că am avut ocazia de a-l cunoaște și de a colabora cu acest maestru. Cum au decurs repetițiile? Din punctul meu de vedere, foarte ușor, natural, mai ales că mi s-a permis libertate totală în interpretare. Christian Badea este un dirijor foarte deschis, care oferă soluții orchestrei și totodată mizează pe naturalețe, pe simplitate. Clar și eficient.»


Se pare că un program muzical bine ales, prezența unui maestru al baghetei dirijorale, dar și a unui solist charismatic constituie ingredientele principale ale unei seri muzicale de succes, iar intensitatea aplauzelor ce au încheiat concertul de la Ateneul Român a arătat o dată în plus bucuria și onoarea cu care publicul bucureștean îl întâmpină, de fiecare dată, pe dirijorul Christian Badea.

Reportaj realizat de Alexandra Cebuc