Arhivă : Interviuri Înapoi

Matei Ioachimescu și Cătălina Butcaru - gânduri despre Turneul 'Paris'

Publicat: luni, 21 Mai 2012 , ora 16.04

 

21 mai este data debutului Turneului "Paris" susținut de flautistul Matei Ioachimescu și pianista Cătălina Butcaru. Programul include lucrări semnate de doi compozitori aniversați în 2012: Claude Debussy și Jacques Ibert. Artiștii pot fi ascultați la Suceava (21 mai - Colegiul de muzică), Timișoara (24 mai - Filarmonica "Banatul"), Bistrița (26 mai - Sinagoga), Cluj (27 mai - Academia de Muzică), București (29 mai - Sala Radio, 30 mai - Palatul Șuțu), Pitești (31 mai - Filarmonica Pitești).

 

Doi muzicieni români care activează la Viena pornesc într-un turneu în șase orașe ale României. De unde a pornit ideea acestui turneu și a intitulării lui "Paris 2012"?

Matei Ioachimescu: Ideea unui asemenea turneu a venit acum doi ani, într-una din călătoriile mele la Paris. Plimbându-mă pe străzile capitalei Franței mi s-a părut că, la un moment, la cafeneaua din colț îl văd pe Debussy. Alături de el vorbea, gesticula foarte tare, vorbea foarte aprins, nimeni altul decât Saint Saens. Cât am căutat eu aparatul de fotografiat ca să surprind acest moment, cei doi, evident, au dispărut, așa că am rămas numai cu sentimentul unei călătorii în timp, într-un moment în care Parisul se dezbăra de convenții și accepta un nou limbaj muzical. Sigur, e o anecdotă. Ideea asta a continuat de-a lungul anilor, și, iată acum, după reîntâlnirea cu minunata pianistă Cătălina Butcaru, la Viena, am zis să creăm un diapozitiv muzical al orașului Paris din această perioadă: sfârșit de secol XIX, început de secol XX. Va fi un accent asupra muzicii lui Debussy și a lui Ibert: iată, se împlinesc 50 de ani de la dispariția a unui compozitor foarte important pentru repertoriul flautistic. Programul recitalului nostru este extrem de variat, cu muzică post-romantică, muzică post-impresionistă, muzică de ritual, de dansuri rituale. Este un program inedit, extrem de interesant, mai ales pentru publicul din România, care probabil, nu a avut ocazia să asculte o lucrare monumentală a lui André Jolivet, Chant de linos. Cânt alături de o pianistă extraordinară, Cătălina Butcaru, mai mult cunoscută la Viena și Londra decât în România.

 

Cu ce gânduri așteptați debutul Turneului național Paris, alături de flautistul Matei Ioachimescu?

Cătălina Butcaru: Desigur că prezentarea acestui program în România are o încărcătură emoțională deosebită pentru mine. N-am mai cântat de mult timp în România. Pe Matei l-am redescoperit, deși ne cunoaștem de la vârsta de 12 ani, din timpul studiilor noastre în cadrul liceului «George Enescu» din București. A fost într-adevăr o mare descoperire și o mare plăcere să facem muzică împreună, pentru că în afară de o virtuozitate ieșită din comun și o calitate sonoră deosebită, deosebit de fascinantă a fost pentru mine inteligența lui muzicală, un tip de inteligență muzicală intuitivă ieșită din comun și o sensibilitate deosebită care, cumva, ne unesc și cred că ne completăm foarte bine. De-abia aștept, sunt foarte emoționată de colaborarea noastră, de faptul că vom cânta atât de mult și în special acest program, așa cum am menționat mai devreme, cât și de faptul că acest turneu va avea loc în România.

 

Interviuri realizate de Andreea Chiselev