Arhivă : Interviuri Înapoi

Orchestra Gewandhaus din Leipzig - interviu cu Andreas Schulz, director

Publicat: marți, 23 Octombrie 2012 , ora 15.05
Rădăcinile ansamblului simfonic german pot fi găsite în anul 1479, când consiliul municipal din Leipzig a angajat trei muzicieni cântăreți din fluier. Acest trio s-a transformat într-un septet cu rol foarte important în viața culturală a orașului: era prezent la evenimentele oficiale care se desfășurau în primărie, cânta la slujbele religioase din biserici, asigura acompaniamentul muzical în piesele de teatru și făcea parte din orchestra societății "Großes Konzert" - "Marele concert". Această societate a fost precursoarea Orchestrei Gewandhaus din Leipzig. Una din cele mai vechi din Germania așadar, își trage numele de la primul sediu în care a activat: Gewandhaus înseamnă, în traducere mot à mot, "casa hainelor". De ce se numește așa?


Această orchestră, înființată în 1743 de 16 familii de negustori din Leipzig, este cea mai veche orchestră civilă din lume. Inițiativa acestor familii era un fel de răspuns dat Capelei de Stat din Dresda, ansamblu creat și promovat de curtea imperială. Negustorii lipscani au vrut să spună "și noi putem face așa ceva, și încă într-un mod mai simplu". A luat ființă apoi Societatea de concert numită "Marele concert", ai cărei muzicieni au cântat câțiva ani în oficiul unui restaurant, până când cetățenii orașului Leipzig, reprezentanți ai clasei sociale de mijloc, au hotărât că au nevoie de o sală de concert. Cel mai potrivit loc li s-a părut salonul de expoziție al țesătorilor și croitorilor, care, după o serie de renovări și lucrări de construcții, s-a transformat într-o sală de 500 de locuri. Aceea a fost prima Gewandhaus - casa celor care se ocupă de haine, și acolo au început muzicienii să susțină concertele.


Orchestra Gewandhaus nu ar un director muzical, ci un capelmaistru. Care este motivul pentru care folosiți acest nume?

Este o tradiție foarte îndelungată. Conform ei, noi nu folosim termeni ca director muzical sau dirijor-șef, așa cum este practica, de exemplu, în Statele Unite, după cum nu vorbim nici despre un intendant al orchestrei: funcția mea este de director Gewandhaus, iar dirijorul nostru șef este capelmaistru. Considerăm că putem în acest fel să continuăm tradiția care stă la baza acestei orchestre și care o ghidează și în prezent.


Andreas Schulz, care sunt cerințele față de muzicienii care doresc să se alăture Orchestrei Gewandhaus?

Toate anunțurile referitoare la posturile libere apar în revista orchestrei, care este, pentru acest tip de înștiințări, cel mai important mijloc de comunicare pe care îl avem în Germania. Au loc apoi audiții, la care se înscriu 10, 50, chiar până la 200 de candidați, pe care îi ascultăm într-o etapă introductivă, apoi în cadrul concursului propriu-zis. Ne dorim, pe de o parte, muzicieni care sunt deja foarte buni, cu experiență și pregătire, pe de altă parte căutăm anumite caractere care se pot adapta celor trei tipuri de instrumentiști de care avem nevoie. Spun aceasta deoarece nu suntem doar un ansamblu simfonic cu activitate în Gewandhaus: noi suntem și orchestra Operei din Leipzig, ca și cei care, împreună cu corul de băieți al Biserii Sfântul Toma, interpretează la fiecare sfârșit de săptămână cantate de Bach în acest lăcaș. La audiții acordăm atenție și manierei de interpretare a instrumentistului, pentru că este foarte important să știm ce gen de gândire muzicală ar aduce el cu sine în orchestra noastră. Ricardo Chailly, capelmaistrul nostru, domnul Schoemmer, director muzical general al Operei din Leipzig și domnul Biller, cantorul Corului de Băieți de la Sfântul Toma, cei trei șefi ai noștri, pun mare preț pe identitatea sonoră a Orchestrei Gewandhaus: o culoare foarte întunecată, plină, în nuanțe de pământ, totuși transparentă. Toate acestea trebuie să i se potrivească artistului care vine să cânte cu noi. Concursul de admitere este urmat o perioadă de probă de un an, iar la finalul acesteia, dacă totul merge bine, muzicianul devine oficial membru al Orchestrei Gewandhaus.


A
nsamblul interpretează muzică simfonică, de operă, religioasă. Nu este o muncă foarte solicitantă pentru instrumentiști?

Avem un repertoriu foarte larg, într-adevăr, dar muzicienilor le place mult să cânte lucrări din cele mai diverse. În acest fel își asigură o incredibilă maleabilitate, trăsătură care, la rândul ei, este foarte apreciată de dirijorii noștri invitați. Lucrul cu orchestra se desfășoară cu multă ușurință, foarte rapid. Instrumentiștii noștri se bucură să cânte muzică pentru orchestră, de operă, muzica lui Bach, muzică religioasă. Acest tip de repertoriu ne face să ne remarcăm pe plan mondial, iar faptul că deservim trei instituții muzicale în paralel, cu o echipă care însumează 185 de muzicieni este ceva unic - la fel și detaliul că orchestra noastră este cea mai veche orchestră civilă din lume.


Orchestra Gewandhaus a interpretat primele audiții a numeroase lucrări - numeroși sunt și muzicienii celebri cu care ea a colaborat: Mendelssohn și Beethoven, de exemplu. Andreas Schulz, ce alte nume s-ar putea adăuga?

Arthur Nikisch a interpretat împreună cu noi Simfonia a 7-a de Bruckner. În privința lucrărilor lui Beethoven, ne-am bucurat de mai puține prime audiții, dar întotdeauna imediat după premiera de la Viena lucrările lui Beethoven, simfoniile sale, au fost interpretate și aici în Leipzig. Pe lângă aceasta, noi am inițiat prima integrală a simfoniilor lui Beethoven din lume, în stagiunea 1825 - 1826, așadar în timpul vieții compozitorului. Între foarte mulții vizitatori celebri l-am avut pe Mozart, însă nu doar compozitori ci și interpreți au venit la noi - de exemplu, Clara Schumann. Orchestra Gewandhaus are o istorie de prime audiții care și astăzi este încă fără pereche - nu uit să-i amintesc pe Mendelssohn, pe Schubert, pe Schumann, ca și pe mulți autori ai timpurilor prezente, cum este Wolfgang Rihm. Se poate spune că orchestra Gewandhaus a scris istorie, și a scris și o istorie a repertoriului muzical.


În urmă cu câțiva ani, Asociația Editorilor Muzicali Germani i-a acordat orchestrei premiul pentru cea mai bună stagiune, aplaudând seria "Marele concert", care poartă numele societății din care s-a dezvoltat Orchestra Gewandhaus. Andreas Schulz, cum se construiește un bun program de concert - sau de stagiune?

Aceasta este întotdeauna o întrebare dificilă și complexă, la care, dacă încerc un răspuns, trebuie să încep prin a așeza în centru concertele susținute de capelmaistrul Gewandhaus, care propune anumite serii tematice - am avut de exemplu un ciclu Mahler. Lucrările din aceste serii le înregistrăm pe CD sau DVD, cu ele realizăm și turnee. Odată ce am stabilit esența sau baza repertoriului, împreună cu capelmaistrul nostru, întregim stagiunea cu sugestiile dirijorilor de onoare, Herbert Blomstedt și Kurt Masur, și cu cele ale dirijorilor invitați. Încercăm să construim un repertoriu foarte variat, care începe de la Haydn și Mozart și se încheie, dacă pot spune așa, cu prime audiții contemporane. Repertoriul nu înseamnă doar muzică germană - dacă ne dirijează un muzician din Scandinavia vom interpreta Sibelius. În alcătuirea acestui repertoriu cât de variat posibil ne ghidăm și după aniversări sau comemorări ale unor compozitori importanți. Aceștia sunt parametrii pe baza cărora se dezvoltă programarea stagiunilor, pe care le putem gândi pe un an sau pe doi. Premiul Asociației Editorilor Muzicali Germani l-am primit într-un moment în care am avut foarte multe prime audiții - suntem onorați de această distincție.


Pe orga din Gewandhaus, sediul ansamblului, este scris un motto: "Res severa verum gaudium". Cum definește acest motto activitatea orchestrei astăzi, Andreas Schulz?

Cuvintele acestea se pot traduce prin "lucrul serios înseamnă adevărata bucurie", dar ele se pot citi și invers - "adevărata bucurie este un lucru serios". Noi încercăm să facem muzica clasică cu o mare bucurie, în concert ca și în repetiții, pentru ca să putem interpreta această muzică așa cum trebuie ea interpretată. Acest leitmotiv ne însoțește de la începuturi - literalmente, întrucât citatul din a 23-a epistolă a lui Seneca era notat pe unul din pereții salonului de expoziție al țesătorilor lipsani, primul sediul al Gewandhaus. Motto-ul "res severa verum gaudium" ne ghidează în întreaga noastră activitate.

Maria Monica Bojin