Arhivă : Interviuri Înapoi

Laureații Concursului Internațional de Canto 'Stanisław Moniuszko' la București

Publicat: luni, 27 Septembrie 2010 , ora 11.57

La invitația Institutului Polonez, doi dintre câștigătorii Concursului Internațional de Canto "Stanisław Moniuszko" au susținut pe 22 septembrie 2010 un recital în Aula Palatului Cantacuzino: soprana Eliza Kruszczyńska, laureata din acest an a Marelui Premiu "Maria Fołtyn" și a Premiului pentru cea mai bună soprană și basul Daniel Borowski, laureatul Marelui Premiu al ediției din 1995. Cei doi au fost acompaniați la pian de Mariusz Rutkowski, câștigător în 2001 al Premiului pentru cel mai bun pianist la același concurs. Cel de-al doilea recital al celor trei muzicieni polonezi în România a avut loc pe 23 septembrie 2010 în cadrul "Festivalului Internațional al Artei Lirice" de la Sibiu.

Programul interpetat la București a cuprins lieduri și arii ale unor compozitori polonezi și italieni: Frederic Chopin, Stanisław Moniuszko, Giuseppe Verdi, Giaccomo Puccini și Gioachino Rossini. La finalul recitalului, soprana Eliza Kruszczyńska și basul Daniel Borowski au avut amabilitatea de a ne vorbi despre Concursul "Stanisław Moniuszko" și nu numai.


Doamnă Eliza Kruszczyńska, ați câștigat ediția 2010 a Concursului internațional "Stanisław Moniuszko" de la Varșovia. Care este semnificația acestei realizări pentru cariera dumneavoastră?

Este cel mai important concurs vocal din Polonia și sunt încântată că am câștigat. Sunt prima femeie și, implicit, prima cântăreață poloneză care câștigă Marele Premiu "Maria Fołtyn". Premiul a fost o mare surpriză pentru mine și ca urmare am obținut foarte multe contracte, concerte, nu numai în Polonia, ci și peste hotare, așa cum este cel de astăzi de la București, iar în luna noiembrie voi merge la Montreal. Un premiu la acest concurs este o șansă pentru interpreții tineri de a putea lucra și de a obține angajamente importante.


Ce ne puteți spune despre colaborarea cu basul Daniel Borowski?

Sunt foarte fericită pentru că am găsit în persoana lui mai întâi un prieten, apoi un profesionist, care m-a ajutat în evoluția tehnicii mele vocale. Aș putea spune că ne potrivim și îmi face plăcere să fim împreună pe scenă.


Nu este pentru prima oară când vă aflați în România. Care este relația dintre dumneavoastră și viața muzicală de aici? Urmează, spre exemplu, o apariție la Sibiu.

Am venit la București acum patru ani, pentru că am întâlnit-o pe soprana Maria Slătinaru Nistor și am lucrat cu dumneaei timp de doi ani. Sunt, de asemenea, încântată să cânt la Sibiu, pentru că este un oraș nou pentru mine și sper ca recitalul să fie un succes, asemeni celui din această seară de la București.


Domnule Daniel Borowski, cariera dumneavoastră este deja una impresionantă. Cum a fost ea influențată de câștigarea concursului "Stanisław Moniuszko" în 1995?

De fapt, totul a început de la acest concurs, pentru că juriul era alcătuit din cântăreți extraordinari și directori de operă foarte buni, din Europa și Statele Unite. L-am cunoscut atunci pe Directorul de casting al Festivalului de la Glyndebourne, care nu mi-a oferit un rol în cadrul Festivalului, ci mi-a propus să mă perfecționez în cadrul Studioului Național de Operă din Londra. Eram un cântăreț foarte tânăr, de doar 24 de ani. După numai un an, la Londra, am primit rolul Fiesco în Simon Boccanegra. La Glyndebourne au fost prezente multe companii de operă din Statele Unite și din Europa, care mi-au alcătuit programul pentru patru ani. Am fost foarte surprins, eram tânăr și a fost o experiență fantastică să cunosc vestul prin mari Opere precum Staatsoper Unter den Linden Berlin, La Scala din Milano sau operele din Paris, Lyon, New York.


Ce ne puteți spune despre programul recitalului de la București? De ce un recital de muzică poloneză și italiană?

Se spune că slavii au culori timbrale deosebit de frumoase pentru bel canto, pentru Verdi, și este adevărat. Îmi plac foarte mult vocile slave în repertoriul italian. De aceea eu și Eliza am ales arii celebre din Verdi, Puccini, Rossini - cei mai faimoși compozitori italieni. De asemenea, trebuie să adaug faptul că am colaborat de multe ori cu interpreți români. Cred că aici în România există voci excelente, atât din trecut cât și din prezent. Sunt cântăreți foarte buni, cu voci minunate și tehnică impresionantă.


Veți pune accent în apariția următoare pe un anumit repertoriu?

Nu m-am axat niciodată pe un anumit compozitor sau gen. Încerc să cânt orice în cariera mea, sunt de părere că un cântăreț cu tehnică bună poate să cânte orice, de la lied la Wagner. Interpretez roluri de Verdi, precum Don Carlo, Wagner - Dalant, foarte mult Mozart, de exemplu rolul Sarastro și nu în ultimul rând lieduri.

Interviuri de Andreea Chiselev