Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu Franco Moretti, Manager General al Festivalul Puccini de la Torre Del Lago

Publicat: vineri, 16 Iulie 2010 , ora 14.52
Un loc vrăjit, între Marea Tireniană și lacul Massaciuccoli, străjuit de munți... Un loc care și-a fermecat tânărul dar deja faimosul vizitator de doar 33 de ani, pasionat de muzică dar și de... vânătoare! Dacă vechiul turn care dăduse cândva numele localității a devenit căminul artistului (care a achiziționat o proprietate pe malul lacului) iată că numele compozitorului, prestigiul său au adăugat o nouă emblemă unei localități pe care lumea o cunoaște astăzi ca: Torre del Lago Puccini.

Urmând un vis exprimat de Puccini într-o scrisoare, la inițiativa unor artiști entuziaști au început reprezentații de operă lângă Vila Puccini, an de an noi personalități alăturându-se acestui proiect. Așa s-a ajuns la ridicarea teatrului de pe malul lacului, înlocuit - din 2008 - cu o nouă și modernă construcție ce cuprinde un amfiteatru cu 3.370 de locuri în aer liber, cu o sonorizare specială, încă două săli unde se organizează concerte și recitaluri, un mic parc "decorat" cu sculpturi moderne, datorate unora dintre artiștii care au colaborat cu Fundația "Festivalului Puccini" în realizarea scenografiilor pentru unele spectacole deosebite.

Despre cea de a 56-a ediție a Festivalului Puccini din acest spațiu al Toscanei, cu evenimente între 16 iulie și 22 august 2010 ne-a vorbit cu multă amabilitate domnul Franco Moretti, managerul general al festivalului.


P
rin ce se individualizeaza cea de a 56-a ediție a Festivalului Puccini de la Torre del Lago?

În primul rând punctăm centenarul operei La Fanciulla del West, un titlu care nu este chiar atât de cunoscut marelui public dar care aparține uneia dintre cele mai frumoase opere ale repertoriului puccinian, prezentată acum 100 de ani la Metropolitan Opera din New York cu marele Enrico Caruso - cel care a avut acolo o cariera fulminantă. Pentru noi, această partitură este cu atât mai semnificativă cu cât se numără printre acele lucrări pe care Puccini le-a realizat aici, la doi pași de noi - căci știți probabil că marele compozitor a locuit la Torre del Lago, a trăit aici, în apropiere de Viareggio peste trei decenii și a scris aici multe dintre capodoperele sale. Noi simțim o responsabilitate specială în redarea acestui repertoiu și în prezentarea acestor opere către publicul din întreaga lume care vine să le urmărească aici, acasă la Giaccomo Puccini.


Pe afișul festivalului figurează nu numai spectacole de operă...

Și de această dată încercăm (ca în fiecare an) dincolo de partiturile destinate teatrului liric (și în mod normal programul nostru include 4 astfel de titluri, așa cum se întâmplă și în 2010: La Fanciulla del West, Madama Butterfly, Tosca și Turandot) să oferim și alte spectacole de un interes particular, de o calitate deosebită: după recitalul fantastic al Angelei Gheorghiu, cea care anul trecut ne-a onorat cu prezența sa, la această ediție o altă mare stea a firmamentul liric - Renée Fleming - va susține un concert. Avem, de asemenea, în program și un mare balet: cel de la Teatrul Mare din Moscova, cu Romeo și Julieta de Prokofiev.


Puccini și lumea baletului?

Este un aspect pe care am încercat să-l conciliem, să îl avem în vedere în dorința de a răspunde gusturilor artistice ale tuturor celor care vin aici din întreaga lume, nu numai din Italia, din Toscana; sunt așteptate mereu noi propuneri, pornind însă obligatoriu de la exigențele celei mai înalte calități. Suntem foarte preocupați să îmbogățim lista marilor nume ale artei lirice și ale baletului prezente pe afișul nostru, dar ne străduim să și aducem în atenția publicului tineri; talente pe care le căutăm și le selecționăm dintre cei care se pregătesc în cadrul Academiei noastre de cânt. În acest an, 11 dintre discipolii noștri sunt incluși pe afiș.

Dar iată și câteva dintre marile nume ce apar în distribuțiile actualei ediții: Daniela Dessi, Fabio Armiliato, Maria Guleghina, Walter Fraccaro, Martina Serafin sau Jan Storey. Dar și în acest an mizăm pe îmbinarea emoțiilor auditive cu cele vizuale, deoarece alternăm punerile în scenă de tip tradițional (cum sunt cele cu Tosca sau Turandot) cu montări mult mai moderne. Un exemplu ar fi Fanciulla del West care face parte din "colecția" noastră sub genericul Scolpire l'opera, cu scenografii semnate de mari artiști contemporani. Decorul acestei opere este realizat de Franco Adami, italian care trăiește de mulți ani la Paris, iar pentru Madama Butterfly avem o versiune scenografică deosebită a japonezului Kan Yasuda.


Interviu realizat de Anca Ioana Andriescu