Arhivă : Interviuri Înapoi

«Etonnez-moi Benoît» cu scriitorul francez Benoît Duteurtre

Publicat: luni, 14 Iunie 2010 , ora 15.31

Scriitorul francez Benoît Duteurtre - invitat să își lanseze cel mai recent roman în cadrul ediției de anul acesta a Târgului Internațional de Carte "Bookfest" - realizează de zece ani o emisiune de muzică clasică la postul Radio France Musique, emisiune ce are mare succes: Etonnez-moi Benoît.

Duteurtre colaborează, de asemenea, cu publicațiile "Le Figaro", "Marianne", "Paris Match" și "L'Atelier du roman". Romanul său Le Voyage en France a fost distins cu Premiul Médicis în 2001 iar La petite fille et la cigarette a fost tradus în douăzeci de limbi. Și pentru că nu se întâmplă foarte des ca un scriitor de succes să fie și muzicolog, am profitat de vizita în România a lui Benoît Duteurtre pentru a afla mai multe despre pasiunea sa - muzica.


Sunteți nu numai un foarte apreciat scriitor, dar și pianist, ați studiat muzicologia și sunteți atras de muzica contemporană. De unde vine această admirație pentru muzica nouă?

Muzica modernă a fost mereu cel mai important lucru pentru mine. Am început să iubesc muzica datorită opusurilor lui Debussy, ale lui Stravinski, iar apoi am descoperit muzica nouă. Ceea ce m-a condus către muzica modernă a fost curiozitatea descoperirii unor lucruri noi. Muzica contemporană m-a preocupat foarte mult în adolescență, iar apoi au început să mă intereseze și alte lumi: ca muzica nouă americană, muzica repetitivă. Așa că este deja o pasiune pentru mine.


Din 1999 sunteți realizatorul unei emisiuni radiofonice ce se cheamă Etonnez-moi Benoît - și este difuzată de postul France Musique în fiecare săptămână. Care sunt subiectele pe care le abordați aici?

Este ceva cu totul diferit, pentru că în privința muzicii noi încerc să ajut compozitorii prin intermediul unei asociații pe care o conduc, dar emisiunea mea radio este altceva. Aici mă ocup de muzica lejeră - operetă, chanson - aceasta fiind o altă fațetă a pasiunii mele pentru muzică.

Vreau ca repertoriul de operetă să fie redescoperit - pentru că aici, în Franța, am cam uitat de acest gen. (Benoît Duteurtre este autorul unui eseu intitulat "Opereta în Franța" - apărut în 1998 în publicația "Revue Opérette" N.Red.) Difuzez chanson-uri din anii 1920, 1930, ca și valsuri, polci și altele. Iată deci cum arată emisiunea mea, singura de acest gen din Franța care are mare succes.


Felicitări! Și pentru că sunteți specialist în muzică nouă, aș vrea să vă întreb care este, după părerea dumneavoastră, locul pe care îl ocupă muzica nouă românească în spațiul european în acest moment?

Din păcate, ea nu este foarte prezentă în viața muzicală europeană. În general se ascultă din ce în ce mai multă muzică din trecut, din secolele al XIX-lea, al XVIII-lea și deci din ce în ce mai puțină muzică din prezent. Dar, probabil, într-o anumită măsură, este și vina compozitorilor: cred că avantgarda s-a închis un pic prea mult în ea însăși și a tăiat căile de comunicare cu publicul - uneori din motive estetice; apoi, în paranteză fie spus, cred că ceea ce trebuie făcut - și ceea ce eu fac în Franța - este să încercăm să favorizăm împletirea repertoriului vechi cu muzica nouă, adică să cântăm lucrările contemporane în cadrul concertelor cu muzică mai cunoscută. Este ceea ce încerc să fac prin asociația mea din Franța. (Scriitorul francez este și autorul unui eseu - "Requiem pour une avant-garde" - care, în anul apariției sale, 1995, a stârnit controverse în lumea muzicală. n. red. )

A consemnat Irina Cristina Vasilescu