Arhivă : Interviuri Înapoi

Festivalul George Enescu 2009 - Dirijorul si pianistul Murray Perahia

Publicat: marți, 15 Septembrie 2009 , ora 15.11
Seria Concerte camerale
15 si 16 septembrie, ora 17.00, Ateneul Român


Întreaga dvs. cariera se afla sub semnul miracolului, al fantasticului. Ati putea sa ne dezvaluiti câteva dintre secretele cu care ati construit acest miracol?

Încerc sa aflu si sa dezvalui aceasta. Cred ca ceea ce domina gândurile mele muzicale este esenta muzicii si nu armonia sau contrapunctul. Sunt foarte implicat în aceasta prospectare si ma intereseaza mai ales radacinile muzicii - de ce un sunet îl precede pe celalalt, de ce aceasta succesiune ne surprinde mereu la marii creatori, care este conceptia fundamentala a unei compozitii. Toate acestea ma preocupa foarte mult.


Se pare ca în ultimii ani ati fost atras de universul bachian. Ce ati descoperit în acest univers?

Ma aflu înca în plin proces de descoperire si sunt uimit de acest impresionant univers. El a reunit tot ceea ce se afla înaintea lui, toti compozitorii, toate stilurile diferite si a prezis tot ceea ce avea sa se întâmple în anii urmatori. Toti creatorii de la Mozart, Beethoven încoace îi sunt datori într-un fel sau altul. Ceea ce se poate spune despre acest univers... înca nu pot sa-l definesc bine, dar fiecare nota este importanta, fiecare sunet face parte din marea constructie. Exista întotdeauna un plan dramaturgic al fiecarui opus. În esenta se merge în planul profund al creatiei, pe care J.S. Bach îl întelegea la cel mai înalt nivel, si aceasta se simte în muzica sa.


J. S. Bach se afla sub semnul credintei, al unei foarte bune relatii cu Divinitatea.

Exact, si aceasta se percepe si astazi, cu toate ca în zilele noastre, religia pare un lucru greu de patruns. În universul lui J.S. Bach, ea se constituie într-un fapt real ce determina ca muzica lui sa ne înalte. Pentru noi astazi este un fapt benefic existenta creatiei bachiene în lumea reala.


La Bucuresti interpretati lucrari semnate de J. Ch. Bach, J. S. Bach si Mozart în alternanta. A fost ideea dvs acest program?

Da. Îmi place programul. Cu doi ani în urma l-am sustinut la Londra si a fost apreciat. Au fost toate concertele de Bach împreuna cu Academia St.Martin in the Fields.


Revenind la primii ani ai carierei dvs: nu ati fost atât de legat de J.S. Bach, ci mai degraba de romantici si de clasici - partituri semnate de Beethoven, Schumann, Schubert. Cum ati defini acest univers al romanticilor?

Primul meu impuls muzical a fost catre Schumann - l-am iubit si astazi continuu s-o fac, dar alte lucruri ma preocupa acum. Schumann a fost prima mea dragoste si am fost atras nu numai de muzica sa, dar si de cronicile sale, unele dintre ele m-au inspirat. Spiritul lui Schumann este aventuros, romantic, creând noul si reevaluând trecutul în acelasi timp.


Astazi, când ati redescoperit si lumea bachiana ne-ati putea dezvalui trasaturile comune precum si diferentele dintre universul bachian si cel schumanian?

Este interesant, deoarece Schumann îi sugera sotiei sale mereu sa studieze Bach. El facea aceasta când se simtea deprimat. Si pentru mine J.S. Bach este foarte important. A fost o perioada când nu am putut cânta si l-am avut alaturi pe Bach. Într-un fel, aceasta este relevant si pentru Beethoven care avea atâta forta de expresie si care, cautând un nou drum, cred ca s-a inspirat de la Bach. Romanticii precum Chopin, Mendelssohn, Schumann au creat mai ales piese de mici dimensiuni, Schumann a compus si lucrari mai ample precum Sonatele, dar toti s-au inspirat de la Bach. Cred ca fiecare generatie se inspira mult din trecut, si mai ales din universul bachian.


Credeti ca astazi, când haosul, dezordinea domina lumea noastra, ne putem oare baza pe Bach?

Este o întrebare buna. Cu cât haosul ne înconjoara, cu atât avem nevoie de o lume echilibrata perfect. Cred ca aceasta lume exista în muzica. Fiecare opus muzical reprezinta în fond un drum ce trebuie sa te duca în final catre un climax. Cheia majora a acestei calatorii o reprezinta dialogul contrastant între sectiunile unui opus. Armonia muzicii este imaginea unei lumi perfecte care se opune intens acestui univers al tulburarilor.


Câteva cuvinte despre programul pe care-l veti interpreta la Bucuresti.

Într-un fel, muzica vorbeste prin ea însasi asa ca nu as avea prea multe de adaugat. Sunt foarte apropiat de toti creatorii pe care-i interpretez si mai ales de J.S. Bach. În final exista Simfonia 38 de Mozart, una dintre cele mai bine scrise - autorul deschide prin aceasta simfonie o cale directa catre Simfonia a III-a de Beethoven. Toate lucrarile incluse în program sunt binecuvântate de geniu.
Interviu realizat de Irina Hasnas