Agenda de concert Înapoi
"Serenadele Unicornului" și "Haute Piano Couture": Concerte de excepție în Sala Mare ICR la MERIDIAN 2024 SONIMAGICON
La București, în data de miercuri, 6 noiembrie, eleganta Sală Mare a ICR (Aleea Alexandru 38) găzduiește două concerte interdisiplinare croite special pe tematica SONIMAGICON.
Ora 18:00 - SERENADELE UNICORNULUI
"Serenadele Unicornului" este un concert susținut de Duo Hesperus - Costin Soare & Ioan Bănescu (chitare). Titlul concertului este preluat de la superba piesă cu același nume a finlandezului Einojuhani Rautavaara, iar conceptul a pornit de la simularea experienței profunde și imersive în fața giganticelor și delicatelor tapiserii medievale - dintre care cele mai cunoscute (La Dame à la licorne) au ca figură centrală unicornul, simbol hristic și, în prezent, posibil simbol al fragilității artistului. În seara de 6 noiembrie, tapiseria va fi urzită pe imagini din Hieronymus Bosch de către talentatul artist vizual Alexandru Claudiu Maxim, sub forma unei proiecții video.
Contrapunctul dintre delicatețea pură a sunetelor de chitară și imagistica proto-surealistă, oniric-coșmărescă a lui Bosch va potența expresivitatea aparte a pieselor. Tematica acestora este foarte variată: de la inspirația religioasă (Alexandru Murariu - O gloriosa Domina și Dan Variu - Seis nuevas diferencias sobre "O Gloriosa Domina"), la dansul unor figuri abstracte puse în dialog (Violeta Dinescu - Figuren II); de la aventurile muzicale ale unui unicorn nostalgic, care face serenade unor nimfe amuzate, dar și Frumuseții Inaccesibile (Einojuhani Rautavaara - Serenades of The Unicorn), la muzica unui film imaginar despre o sirenă sinuoasă și seducătoare, imaginată de Borges (Sebastian Androne-Nakanishi - La belle Melusine rapace); în sfârșit, de la algoritmul sobru al contrapunctului baroc (Gerard Drozd - Preludiu și fugă în do minor) la hibridizarea delicată a tehnicii muzicale de campanella - "micul clopot" cu floarea Campanula - "clopoțel" (Gabriel Mălăncioiu - Campanula).
Costin Soare și Ioan Bănescu au concertat pentru prima dată împreună în august 2020 în cadrul "Sommerfest Rădăuți", iar de atunci au cântat împreună peste 20 de concerte în toată țara. Cei doi muzicieni care formează DUO HESPERUS și-au propus, pe de o parte, să exploreze repertoriul contemporan și să comande lucrări noi pentru această formulă instrumentală, pe de altă parte, să aducă în fața publicului lucrări consacrate, însă și transcripții inedite.
Alexandru-Claudiu Maxim este un artist vizual care explorează teme precum absurdul, ironia și emoțiile puternice care domină natura umană. Din 2017, Maxim s-a alăturat grupării artistice Pastila Roz (din care fac parte Beaver și Marian Codrea) cunoscută pentru spiritul său satiric, jovial și nonconformist. Este managerul proiectului The Art Machine, un vending machine de artă unic în România, lansat la București în 2019. The Art Machine marchează un început inovator pentru accesibilizarea artei și dă un "boost" colecționismului de artă din România.
Ora 19:30 - HAUTE PIANO COUTURE
Conceptul de "Haute Couture" se referă atât la calitatea înaltă, la luxurianța veșmintelor confecționate, cât și la personalizarea lor, ele fiind imaginate "la comandă" pentru cineva anume. Concertul "Haute Piano Couture" personalizează muzici și obiecte de design - pălării (Fandacsia - Cosmina Nicolescu) și podoabe spectaculoase (Roxana Davidescu) - punându-le în contact unele cu celelalte și croind personaje care prind viață cu ajutorul pianistei Adriana Toacsen și a performerilor invitați: tinerele muziciene Ariadna Ene-Iliescu și Ana Creangă și foarte tinerele dansatoare Adora Tănase, Maia Axinte și Lizi Marin, coordonate de coregrafa Vava Ștefănescu (CNDB). Astfel, două manifestări artistice diferite - recitalul de pian și prezentarea de modă - sunt îngemănate, înnodate prin prisma mișcării, a gestului, a dansului contemporan.
Lucrările-personaje alese în program sunt creaturi sonore diverse și fascinante: Vlad Maistorovici explorează gestul muzical și culoarea prin prisma aromelor, a parfumurilor, al transcederii simțurilor (transScent); Mikel Urquiza proiectează muzica zborului, forma ondulată a unei aripi și morfologia penelor, pornind de la două surse de inspirație, pictura lui Albrecht Dürer, Aripa unei roți albastre, 1512 și Impromptu-ul nr. 4 de Schubert (Contrapluma); Pierre Jodlowski construiește un hipnotic traseu al atracției, însoțit de un fundal sonor de conversații imaginare, replici de film sau extrase sonore din filme erotice, totul pictat într-un "roz teribil" - aici și acum, un simbol cromatic al iubirii (Série Rose); tot pe erotism sublimat mizează și Irina Perneș, dar pe unul visceral și energetic, dezvăluit pe pulsații de muzică techno și de rave-uri (Tecktonik); Mihai Măniceanu își îmbrățișează atât interesul pentru construcția algebrică a modurilor muzicale, dar și dragostea pentru muzica rock, într-o variantă contemporană a unui gen baroc, cu pian preparat cu lanțuri (Preludio e Toccata numerico); iar John Corigliano (Fantasia on an Ostinato) topește un pasaj repetitiv din Beethoven (Simfonia nr. 7, mișcarea a doua) într-un discurs minimalist și hipnotic, inducător de transă taumaturgică.
Adriana Toacsen (pianistă), unul din cei mai activi și apreciați muzicieni români ai momentului, a apărut în fața publicului în diverse ipostaze: în concerte cu orchestra, recitaluri solo sau în recitaluri camerale. Forma preferată este însă concertul-poveste, o variantă de recital-spectacol care dorește să promoveze atât muzica clasică, dar mai ales muzica modernă și contemporană, în rândurile adulților și copiilor (Babar, Muzica Orașului, Poze și Pozne, Piano Express, Encore,Metamorphia etc). Este cadru didactic pasionat al Universității Naționale de Muzică din București și laureată a unor concursuri naționale și internaționale.
Cosmina Nicolescu (designer pălării FANDACSIA) crede ca pălăria este un vârf vizibil (al unei muzici interioare, desigur). Pălăria poate fi timidă, curajoasă, ponosită, utilă si atat, orgolioasă, misterioasă, ostentativă, puțin, foarte sau prea cool. Pălăria este ceva fizic care vorbește despre ceva intangibil într-un limbaj universal. Este o modalitate de comunicare simpla a unor lucruri complicate. Fandacsia a expus în cadrul Graz Design Week, Paris Fashion Week, a avut două expoziții la inițiativa și cu susținerea Institutului Cervantes - Palaria spaniolă la București (mulțumim Institutului pentru acordul de a utiliza pălării din expoziție în concertul "Haute Piano Couture") și în Timișoara Culturală la prestigioasa galerie Cazarma.
De la oglinzi, linguri, solnițe, picioare de canapea,... Roxana Davidescu (creatoare de podoabe) are o pasiune pentru obiecte. În mâinile ei, obiectele se reîncarnează ca bijuterii, cu amintiri gravate în materialitatea lor, contribuind la o nouă identitate în noi teritorii surprinzătoare, care se înobilează nonșalanț cu argint, cu aur sau cu titan, precum ceața argintie cu soarele orbitor, pur si simplu. Face bijuterii de designer din 2004, participând la AUTOR Contemporary Jewelry (Focus Designer 2013), Joya Barcelona 2014, Premium Messe Berlin 2012. "Cum îmi vin ideile? Toate creațiile mele sunt idei inspirate de obiecte puternice care își schimbă funcția inițială: devin vectori, suporturi, obiecte-diva, manifestări ale unui gând nou."
Accesul la ambele evenimente este gratuit, în limita locurilor disponibile.
Programul complet al festivalului poate fi găsit pe snr-simc.org/meridian-festival.