Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Radu Popa

Publicat: miercuri, 12 Mai 2021 , ora 9.25

Concertul Orchestrei de Cameră Radio din această seară se va desfășura sub bagheta dirijorului Radu Popa. Programul cuprinde Variațiunile pe o temă de Ceaikovski, op. 35a de Anton Arensky, Variațiunile op. 33 de Piotr Ilici Ceaikovski pe o temă rococo pentru violoncel și orchestră și Simfonia a III-a în Re major de Franz Schubert. Solistul serii va fi violoncelistul Răzvan Suma. La Radio România Muzical veți putea audia concertul, în direct de la Sala Radio, începând cu ora 19.00.

Detalii despre concert aflăm de la dirijorul Radu Popa, într-un interviu realizat de Florica Jalbă:


Revii pe scena Radioului pentru un concert cu tematică romantică, primul pe care îl vei susține pe această scenă fără public în sală. Cum percepi experiența unor asemenea concerte care ajung la ascultători doar prin intermediul tehnologiei?

Pentru mine rămâne valabil ceea ce spunea Sergiu Celibidache - muzica receptată live rămâne singura opțiune. Până la urmă, și pentru artiști - vorbesc, sigur, din punctul meu de vedere - este puțin mai complicat, mai ciudat să redea publicului, prin intermediul tehnologiei, muzica. Întotdeauna, un concert cu vibrația publicului în sală este ceea ce ne dorim și ceea ce avem nevoie pentru a putea crea pe scenă momentele pe care publicul să le guste.


Te rog să ne spui care e argumentul alegerii primelor două titluri din program - Variațiunile de Arensky și cele de Ceaikovski?

Variațiunile rococo de Ceaikovski au fost opțiunea solistului nostru, Răzvan Suma. Dar, m-am gândit că pentru a completă acest tablou variațional al concertului nostru, am putea face o lucrare inedită și am ales împreună cu cei de la secretariatul muzical al Orchestrei de Cameră Radio acest titlu al lui Arensky. Este o lucrare pe care orchestra o cântă pentru prima dată. Este o lucrare deosebit de interesantă, foarte frumoasă și sper să placă publicului ascultător.


Concertul se va încheia cu Simfonia a III-a de Schubert. Care este rolul acesteia în concepția programului?

De la bun început, Schubert a fost prima piesă de rezistență din program. Celelalte s-au alăturat. M-am gândit că este o lucrare mai de tinerețe a lui Schubert, în contextul primăverii, în contextul reluării concertelor... m-am gândit să fie o muzică cât se poate de luminoasă, tinerească, pentru toată lumea și bineînțeles că a fost receptată ca atare. Muzicienii din orchestră au abordat-o cu aplomb și cu bucurie. Cam astea au fost argumentele alegerii programului.


Ce proiecte ai pentru perioada imediat următoare?

Pentru perioada imediat următoare nu știu dacă se poate vorbi despre proiecte, întrucât se merge din aproape în aproape. Nu se știe ce se va întâmpla săptămâna viitoare, dacă nu se vor închide din nou instituțiile de cultură sau dacă, din contră, se vor redeschide. Și, în general, filarmonicile sau instituțiile de spectacole organizează spectacolele pentru următoarea lună. Așadar, pentru luna iunie, în momentul de față am închiderea stagiunii la Filarmonica din Timișoara și deocamdată atât. Mai vedem ce se mai întâmplă.

Interviu realizat de Florica Jalbă