Cronici Înapoi

AUDIO. Conferință de presă ONB

Publicat: luni, 29 August 2022 , ora 10.23

Opera Națională București a deschis o nouă stagiune, prin intermediul Promenadei Operei, derulate la sfârșitul săptămânii trecute, în 27 august. Cu acest prilej a avut loc în aceeași zi de sâmbătă și o conferință de presă. Ne-am întâlnit cu reprezentanții Operei Naționale chiar în fața clădirii instituției, în aer liber, așadar, la ora 11.00, cu doar o oră înainte de deschiderea amplului eveniment. Au fost prezenți directorul general al instituției, Daniel Jinga, directorul adjunct, Daniel Magdal și regizorul Alexandru Nagy; împreună cu ei s-a aflat și Liviu Lucaci, rectorul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică, instituție -partener a Promenadei în această ediție.

S-a vorbit despre ideea unui hub cultural și dorința Operei de a atrage și educa noi generații de public. În această a XII-a ediție a Promenadei, publicul a fost invitat să ia parte la diverse ateliere și workshopuri, care au oferit posibilitatea contactului direct cu aritșii Operei. S-au derulat, așadar, ateliere de pictură și creație de costume, de dezvoltare personală, de balet și de pian, precum și un atelier foto. O altă atracție a fost balonul cu aer cald, în care au fost invitați să urce doritorii. Intrarea publicului a fost liberă. În programul evenimentului derulat pe spațiul verde din fața Operei bucureștene au figurat și tururi ghidate ale clădirii. În afara scenei de pe esplanda Operei, a existat o doua scenă, a UNATC, pe care au fost prezentate spectacole de teatru și de teatru de animație. De altfel, Daniel Jinga a spus că această colaborare cu UNATC este gândită pe termen lung, în beneficiul ambelor instituții.

Seara, de la ora 21.00, soliștii, orchestra, Corul și parte din ansamblul de Balet ale Operei Naționale București au susținut un concert pe scena principală. A dirijat Tiberiu Soare, iar programul a cuprins arii, duete și uverturi din opere compuse, între alții, de Mozart, Verdi, Saint-Saens, Gounod, Ceaikovski, Offenbach, Glazunov și Cornel Trăilescu.

S-a vorbit puțin și despre noua stagiune, 2022-2023, a Operei Naționale București. Daniel Jinga, directorul general, a precizat că până la sfârșitul acestui an vor fi prezentate publicului trei spectacole în premieră - în 1 octombrie 2022 opera Povestirile lui Hoffmann de Jacques Offenbach, în noiembrie baletul Lacul lebedelor, pe muzica lui Piotr Ilici Ceaikovski și în luna decembrie un musical, Fantoma de la Operă, de Andrew Lloyd Webber. Daniel Jinga a declarat că vrea să păstreze acest ritm, în care Opera prezintă câte o premieră în fiecare lună.

Deocamdată, însă, stagiunea nu poate fi gândită dincolo de finalul anului 2022. Care este motivul, l-am întrebat pe directorul Operei?

Iată explicația: Noi ne dorim să avem o predictibilitate, să afișăm stagiuni pe perioadă foarte lungă. Operele mari din lume, operele civilizate își afișează stagiunile cu diu-trei ani înainte Artiști mari pe care noi vrem să-i contactăm și să-i aducem aici, trebuie contactați cu foarte mulți ani înainte. Și noi am adus aici artiști mai și vom mai aduce, contactați pe ultima sută de metri cu o lună înainte, cu două, cu rugăminți, cu lacrimi, cu intervenții, cu prieteni, cu cafele băute. Profesionist, nu merge așa, dar pentru a ne putea alinia acestor practici, ar trebui ca Opera Națională să aibă o stagiune care să coincidă anului fiscal, deci noi nu putem face un contract cu un artist invitat dacă n-avem o alocare bugetară. Nu putem avea alocare bugetară dacă n-avem buget aprobat. Deci, eu nu pot face un contract cu un artist pentru luna martie a anului viitor. Nu mai spun de bugete multianuale cum au statele civilizate și operele civilizate, iar pe ideea de precontract nu funcționează . Caut soluții și o să vă surprind dacă o să am șansa la momentul oportun. Până acum, vă dați seama că orice lipsă de credibilitate și orice vânzoleală managerială, nu a putut constitui un element de stabilitate care să facă posibilă afișarea unei stagiuni cu un an înainte sau cu doi ani înainte.

Evenimentele din primele trei luni ale stagiunii 2022-2023 a Operei bucureștene sunt afișate pe site-ul instituției.

Irina Cristina Vasilescu