Interviuri Înapoi

AUDIO. Concursul Internațional George Enescu, o bună repetiție pentru Festivalul din această toamnă. Un interviu cu Mihai Constantinescu, directorul executiv al Concursului și Festivalului Internațional George Enescu, realizat de Gabriel Marica

Publicat: miercuri, 12 Mai 2021 , ora 14.26

Invitatul meu în această seară este domnul Mihai Constantinescu, director executiv al Festivalului și Concursului Internațional "George Enescu". Bună seara!

Bună seara și mulțumesc pentru invitație!

Este un an dificil 2021 pentru dumneavoastră și spun asta pentru că, iată, urmează fazele finale ale Concursului Enescu, iar în toamnă așteptăm cu mare interes o ediție deosebită a Festivalului Enescu, ajuns la cea de-a 25-a ediție. Iar toate acestea se întâmplă în Anul Enescu - 140 de ani de la nașterea compozitorului.

Greu nu este numai pentru că trebuie să desfășurăm ambele acțiuni - concurs și festival - în același an. În fond, în 2011, când a fost ultima dată festivalul împreună cu concursul, era cam același lucru. Greu este însă pentru că avem această situație a pandemiei și sunt lucruri pe care nu știm, în momentul ăsta, cum să le rezolvăm astfel încât să nu deranjăm pe nimeni și, în același timp, să asigurăm și securitatea sanitară a tuturor. Însă, avem foarte multe variante de organizare. Suntem în discuții cu instituțiile românești de stat care ne ajută în acest sens - Ministerul Culturii, Ministerul Sănătății, DSP-ul, Ministerul de Interne - și suntem în legătură, evident, și cu artiștii străini pentru a găsi cele mai bune metode pentru ca ei să vină încoace și, în același timp, să se asigure și o securitate financiară a festivalului. Nu vrem să mărim numărul persoanelor care să ne facă probleme din punct de vedere al apariției pe scenă. Suntem în discuții privind această problemă, a numărului de persoane pe scenă, a programelor care au fost gândite inițial. Așa cum am mai spus-o, împreună cu maestrul Vladimir Jurowski, programul era gata încă din luna februarie 2020, iar acum trebuie să căutăm niște mici schimbări pentru că sunt lucrări foarte mari pe care noi le-am gândit împreună și care, probabil, vor trebui amânate pentru această ediție.

În contextul în care există o tendință de a acorda facilități suplimentare persoanelor vaccinate anti-covid, Festivalul Enescu are în plan acordarea de astfel de "recompense culturale"?

Nu. Noi nu acordăm recompense culturale pentru cei care se conformează indicațiilor primite din partea ministerelor, din partea DSP-ului, din partea comitetului național. Însă noi trebuie să urmărim ceea ce s-a hotărât de către aceste instituții și de către persoanele care fac parte din aceste comitete. Este vorba de vaccinare, este vorba de testul PCR, este vorba de anticorpi. Eu, personal, nu cred că vom avea aceste teste rapide, pentru că asta înseamnă multe lucruri în plus față de ceea ce trebuie noi să facem. Am discutat cu orchestrele din străinătate. Ei vor veni cu aceste lucruri deja realizate. Ne-au solicitat și nouă același lucru.

Practic, vor veni vaccinați!

Da, vor veni vaccinați sau cu testele PCR pentru că aceasta solicită și companiile aeriene. Ne-au solicitat nouă ca cei cu care intră în contact - cor, orchestră, public - să fie și ei vaccinați, adică să fie și ei asigurați tot cu aceleași lucruri cu care noi le-am solicitat să vină. Deci, nu sunt facilități. Sunt, pur și simplu, niște lucruri pe care le cerem pentru a asigura sănătatea tuturor.

Vorbim cu precădere astăzi de Concursul Enescu, care, din păcate, forțați de pandemie, s-a desfășurat într-o ediție atipică, în două părți. Mâine încep evenimentele legate de etapele superioare ale concursului. Care sunt cele mai proaspete informații pe care ni le puteți oferi?

Noi am încercat să facem un lucru mai special cu această ediție. Cred că multe lucruri dintre cele pe care le-am testat, și-n 2020, și-n 2021, vor rămâne în desfășurarea concursului. Este vorba de participare mărită a concurenților, este vorba despre aceste vizionări care au fost foarte interesante și foarte apreciate de public. De exemplu, la Concursul de violoncel, la care noi în prima etapă aveam în jur de 30-50 de persoane care vedeau concursul prin oferirea acestei posibilități de a vedea înregistrarea participării concurenților... am avut în prima zi de concurs peste 3500 de vizionări. Deci, ăsta este un lucru bun. Noi începem mâine această variantă condensată a concursului, pentru că va dura doar zece zile, în care sunt practic lucrurile cele mai importante. Adică, sunt semifinalele, finalele cu orchestră - care sunt foarte gustate de public - și recitalurile membrilor juriului și ale laureaților concursului precedent. Deci, am adunat în aceste zile tot ce este mai important, mai frumos. Vom avea vizionarea online pentru că atunci când am pornit această organizare acesta era trendul. Între timp, de vineri am dat drumul la vânzarea de bilete pentru vizionarea în sală. Evident, în numărul limitat pe care ni l-a aprobat acest comitet - 30% pentru public și, probabil, în jur de 14% pentru sponsori, pentru ziariști, ca să participe și ei și să vadă cum ne organizăm noi. Noi considerăm că această organizare va fi un fel de avanpremieră sau va fi o repetiție generală pe care noi o facem pentru festival. Sunt sigur că în august-septembrie lucrurile vor fi mult îmbunătățite și poate lumea va merge fără mască, poate nu va fi nevoie prin imunizare să mai cerem publicului care vine aceste dovezi ale vaccinării, dar noi trebuie să ne asigurăm acum și să facem această repetiție ca lucrurile să fie rodate și-atunci, în august-septembrie, să știm ce avem de făcut și să îmbunătățim ceea ce nu reușim acum în organizare.

Aveți un număr de locuri destinate elevilor și studenților la muzică?

Avem zile pentru elevi și studenți. Este vorba de semifinale, pentru că acestea sunt cele mai importante momente pentru elevi. Atunci se cântă și lucrările de George Enescu și-n aceste zile avem un număr de 50 de locuri pe care noi le oferim studenților și elevilor care, sunt sigur, o mare parte dintre ei nu sunt vaccinați pentru că nu intră în vârsta respectivă, dar vor veni probabil cu aceste teste rapide, vor veni cu mască. De fapt, cu mască va fi toată lumea - și cea care va fi și în celelalte zile de concert - dar acest lucru îl facem special pentru ei. Din păcate, nu putem să oferim și finalele și recitalurile pentru studenți și pentru elevi, pentru că, așa cum v-am spus, nu cred că în momentul acesta - pe data de 12 mai - suntem atât de imunizați încât să nu ne pese de cine este lângă noi. Și se știe foarte bine că, totuși, acest lucru este cel care ne ferește în acest moment.

23 de semifinaliști în secțiunile instrumentale, reprezentând 13 țări, 3 concurenți sunt români; îi amintesc - pianista Adela Liculescu, violoncelistul Ștefan Cazacu și violonistul Valentin Șerban. Ce șanse credeți că au ei la premii? Dumneavoastră, personal.

Eu cred că au șanse mari, pentru că au fost printre primii din cei care au fost selecționați pentru semifinale. Acum depinde foarte mult și de modul în care se prezintă, cum și-au rulat programul. E adevărat că foarte mulți dintre cei care vin, concurenții străinii, vin cu corepetitorii lor, ceea ce până acum nu se întâmpla. Asta înseamnă că totuși au luat în serios această etapă care o reprezintă semifinala, unde se cântă și Enescu. Dintr-un punct de vedere este foarte bine pentru noi, pentru că, într-adevăr, se mărește acest număr de corepetitori ai lucrărilor de George Enescu, unde întotdeauna au existat probleme, deci sunt concurenți pregătiți. Și, după aceea, vom vedea cum vor fi reacțiile cu orchestra. Aici e un lucru pe care fiecare și-l organizează cum știe. Însă, cred că bătălia va fi foarte mare.

Domnule Constantinescu, vă urez succes atât în desfășurarea Concursului Enescu, cât și în pregătirea Festivalului Enescu din această toamnă. Sper să reluăm dialogul după încheierea concursului și să avem bucuria să anunțăm printre premianți artiști români!

Interviu realizat de Gabriel Marica